گرفتن تلخی زیتون با استفاده از جوش شیرین و جوهر لیمو

زیتون یک خوراکی محبوب در دنیا است و به روش‌های مختلفی مصرف می‌شود. از آنجا که ما ایرانی‌ها همیشه به فکر آماده کردن انواع ترشی و شور در خانه هستیم، ممکن است از خودتان پرسیده باشید نحوه گرفتن تلخی زیتون چگونه است؟ در این مطلب با گرفتن تلخی زیتون و آماده سازی آن برای مصرف آشنا می‌شوید.

انتخاب زیتون مناسب

انتخاب زیتون مناسب

اولین قدم برای این که این چاشنی محبوب و خوشمزه را درست کنید، این است که زیتون مناسبی را انتخاب کنید. چه زیتون‌ها را به صورت تازه می‌چینید، چه آنها را خریداری می‌کنید، باید توجه داشته باشید که زیتون‌ها چند ویژگی زیر را داشته باشند:

  • زیتون‌ها بیش از حد سفت و نارس نباشند.
  • زیتون‌ها نباید خیلی رسیده و نرم باشند. در غیر این صورت ممکن است له شوند.
  • زیتون‌ها بیش از حد ریز یا درشت نباشند.

همین سه ویژگی می‌تواند باعث شود زیتون‌هایی که در مرحله آخر خواهید داشت خیلی خوب یا خیلی بد از آب در بیایند!

نکته: روشی که اینجا قرار است به معرفی آن بپردازیم مخصوص از بین بردن تلخی زیتون سبز است و نباید برای زیتون سیاه یا سایر انواع زیتون استفاده شود.


بیشتر بخوانید: کاربرد اروزیل در داروسازی


جدا کردن هسته

جدا کردن هسته

برای گرفتن تلخی زیتون عجله نکنید! به آن مرحله هم می‌رسیم و با استفاده از جوش شیرین یا بی کربنات سدیم به سراغش می‌رویم؛ اما قبل از آن باید هسته زیتون‌ها را جدا کنید. برخی این مرحله را نادیده می‌گیرند اما زیتون بی هسته همیشه محبوب‌تر است.

برای گرفتن هسته زیتون‌ها می‌توانید از ابزار هسته گیر که یک وسیله کوچک است استفاده کنید. این وسیله برای گرفتن هسته میوه‌های کوچک مثل آلبالو هم استفاده می‌شود.

شکستن زیتون های دانه درشت

قبل از این که به سراغ گرفتن تلخی زیتون بروید، اول باید زیتون‌های ریز و درشت را از هم جدا کنید؛ زیرا نباید با هم در یک شیشه ریخته شوند. زیتون‌های درشت می‌توانند زیتون‌های کوچک‌تر را له یا فشرده کنند؛ به همین دلیل باید به آنها ضربه بزنید و آنها را بشکنید.

این کار را بعد از شستن زیتون‌ها هم می‌توانید انجام دهید.


بیشتر بخوانید: کاربرد اسید سیتریک در کشاورزی


شستشوی زیتون

شستشوی زیتون

بعد از جدا کردن زیتون‌ها و شکستن زیتون‌های درشت، آنها را به سادگی با آب بشویید. در این مرحله زیتون‌هایی که رنگ تیره‌تری نسبت به بقیه دارند یا کمی لکه دار هستند را جدا کنید. این زیتون‌ها رسیده‌تر هستند و اگر با بقیه زیتون‌ها یک جا باشند، قبل از رسیدن و آماده شدن بقیه زیتون‌ها له می‌شود.

بعد از تمام شدن این مرحله، یک کاسه آب سرد متناسب با حجم زیتون‌ها قرار دهید. روی زیتون‌ها 3 الی 5 خراش بیندازید. این کار را می‌توانید به راحتی با چاقو انجام دهید. سپس آنها را در کاسه آب سرد قرار دهید. فراموش نکنید که در این مرحله دوباره زیتون‌هایی که بر اساس اندازه و رنگ جدا کرده‌اید، با هم مخلوط نشوند.

چرا باید تلخی زیتون گرفته شود؟

میوه زیتون تلخ و گس است و بلافاصله پس از چیدن امکان مصرف آن به شکل خام یا به همان صورت در ترشی و چاشنی‌های دیگر وجود ندارد.

به همین دلیل لازم است تلخی زیتون با استفاده از موادی مثل جوهر لیمو، جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، پیاز، آب نمک و … گرفته شود. در واقع تلخی زدایی زیتون فرایندی است که آن را به یک چاشنی خوشمزه و قابل مصرف تبدیل می‌کند.

گرفتن تلخی زیتون با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین که نام علمی آن سدیم بی کربنات است، یک ماده پر کاربرد در صنایع مختلف است. با کمک این ماده می‌توان به سادگی تلخی زیتون را گرفت؛ زیرا یک ماده قلیایی و خوراکی است. این ماده برای درست کردن مربای بالنگ هم استفاده می‌شود.

برای تلخی زدایی زیتون با سدیم بی کربنات می‌توان مقدار مناسب از آن را به ظرف حاوی آب، زیتون و نمک اضافه کرد.

گاهی اوقات پیشنهاد می‌شود که به جای نمک، از جوش شیرین بیشتری استفاده شود. اما توصیه ما این است که هر ماده را به اندازه کافی مصرف کنید تا خیالتان از نتیجه نهایی راحت باشد.

گرفتن تلخی زیتون با استفاده از جوهر لیمو

برای گرفتن تلخی زیتون با استفاده از جوهر لیمو یا اسید سیتریک ، باید یک لیوان (200 میلی لیتر) نمک درشت دانه مثل نمک هیمالیا یا نمک دریا را با کمتر از نصف لیوان جوهر لیمو مخلوط کنید. زیتون‌ها را داخل یک شیشه بریزید، شیشه را با آب شهری جوشانده و سرد شده پر کنید. سپس مخلوط نمک و جوهر لیمو را روی آنها بریزید و بدون آن که زیتون‌ها را فشار دهید یا له کنید، مخلوط را به آرامی هم بزنید.

دقت کنید محلول خوش نمک و کمی ترش باشد؛ بهتر است محلول شور نباشد.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات آهن در کشاورزی و باغداری


تلخی زدایی زیتون

تلخی زدایی زیتون

هنوز هم تلخی زیتون گرفته نشده است! برای از بین بردن تلخی زیتون باید اجازه دهید، 12 الی 30 روز زیتون‌ها در محلول نمک، آب و جوهر لیمو (یا جوش شیرین) بمانند. بعد از این زمان باید آب شیشه زیتون را خالی کنید. برای این کار از یک صافی کمک بگیرید تا زیتون‌ها در آب غوطه ور نشوند.

سپس دوباره روی زیتون‌هایی که در شیشه هستند، دوباره به همان روشی که در قسمت قبلی توضیح دادیم، محلول آب، نمک و جوهر لیمو یا جوش شیرین بریزید و هم بزنید. (1 لیوان نمک دانه درشت، کمتر از نصف لیوان جوهر لیمو و آب جوشانده و سرد شده به مقدار کافی برای پر کردن شیشه)

این بار باید بیشتر احتیاط کنید که زیتون‌ها له نشوند. همچنین دقت کنید که ظرفتان حتما شیشه‌ای باشد. همچنین شیشه نباید برای زیتون‌ها کوچک و تنگ باشد؛ از این رو بهتر است شیشه ای را انتخاب کنید که بزرگ تر از میزان زیتون شما است و با ریختن آب روی آنها کمی از فضای شیشه خالی می‌ماند.

همچنین می‌توانید روی شیشه زیتون یک صافی کوچک یا توری پلاستیکی بگذارید تا با سبک شدن زیتون‌ها و بالا آمدن آنها، پشت صافی و در محلول باقی بمانند. در غیر این صورت در تماس با هوای آزاد فاسد شده و غیر قابل مصرف می‌شوند.

بعد از 21 روز دوباره باید فرایند عوض کردن محلول زیتون را انجام دهید. محلول قبلی را مانند مرحله قبل، دور بریزید و دوباره روی زیتون‌ها محلول تازه بریزید. بعد از این مرحله هم باید حدود 14 الی 21 روز صبر کنید تا زیتون‌ها به حدی برسند که بتوان آنها را آماده مصرف کرد.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات روی در داروسازی


آماده کردن برای مصرف

آماده کردن برای مصرف

برای این که زیتون‌ها آماده مصرف شوند، باید مقداری از زیتون را که متناسب با میزان مصرف شما است از روی شیشه برداشته و اجازه دهید یک الی دو روز در یک محلول آب نمک ملایم و خنک در یخچال باقی بماند. با این کار طعم تند جوهر لیمو از زیتون‌ها خارج می‌شود.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی


طعم دار کردن

طعم دار کردن

حالا که تلخی زیتون گرفته شد و آماده مصرف است، آن را با چند چاشنی خوش عطر، مزه دار می‌کنیم تا عطر و طعم آن دلپذیرتر شود. برای این کار به کمی نعنا، آویشن، رزماری، سیر تازه، شکر و روغن زیتون و روغن مایع نیاز داریم.

زیتونی که برای مصرف جدا کرده بودید و در یخچال گذاشته بودید را برداشته و محلول آب نمک ملایم جدیدی تهیه کنید و زیتون‌ها را با آن در یک شیشه بریزید.

اگر مزه و بوی سیر را دوست ندارید، بهتر است 1 حبه از آن را استفاده کنید و حذفش نکنید. 1 الی 3 حبه سیر تازه را پوست کنده و داخل شیشه بیندازید.

از نعنا، آویشن و رزماری هم، 1 قاشق چایخوری تهیه نموده و به زیتون اضافه کنید. می‌توانید از رزماری تازه هم استفاده کنید.

1 قاشق چایخوری شکر را به شیشه زیتون اضافه کنید.

1 قاشق غذای خوری روغن مایع و نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون را به شیشه اضافه کنید. اگر دوست ندارید زیتون‌ها نرم شوند، می‌توانید روغن زیتون را حذف کنید. وجود روغن زیتون به نرم شدن زیتون‌ها کمک می‌کند.

در پایان باید بگوییم که اگر به درستی این دستورالعمل را اجرا کنید، زیتون شوری که در خانه درست کرده‌اید، بسیار خوشمزه‌تر و دلپذیرتر از زیتون‌های موجود در بازار خواهد بود. این کار گرچه کمی زمان بر و پر زحمت است، اما نتیجه نهایی خستگی کار را از تن به در خواهد کرد!

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه