کاربرد اروزیل در داروسازی

اروزیل یک ماده با چندین قابلیت است که کاربرد بسیاری در انواع صنایع دارد. مهم­‌ترین آن، کاربرد اروزیل در داروسازی است که وجود آن در صنعت دارو سبب شده تا ایجاد یک محصول دارویی، در فرم و حالت مناسب تری ارائه شود.

وجود این ماده در فرایند تولید بسیاری از ماده هایی که هر روز با آن­ها برخورد می‌کنیم به بخش جدا نشدنی از آن تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی اروزیل و پرداختن به کاربرد اروزیل در داروسازی، به کاربرد­های دیگر این ماده محبوب در بخش­های دیگر بپردازیم و درباره ویژگی‌­های منحصربفرد آن صحبت کنیم.

پودر اروزیل چیست؟

اروزیل یا Fumed Silica یک ماده با حجم و چگالی بسیار کم است. برای تولید آن، تتراکلرید سیلیکون یا کوارتز در شعله‌ای از هیدروژن و اکسیژن سوزانده می‌شود تا ذرات مذابی به ‌اندازه یکنواخت تولید شود و سپس به ذرات ریز پودری تبدیل می‌­شوند.

اروزیل کاربرد فراوانی دارد اما معمولاً به عنوان یک ماده خشک کننده، غلیظ کننده و ضد چسبندگی و تثبیت کننده در داروها، لوازم آرایشی، رنگ ها و پوشش ها، درزگیرها و … استفاده می‌شود.

ویژگی‌­های منحصر بفرد اروزیل مثل سبکی آن و در عین حال قابلیت حجم‌­دهندگی بالا، شکل پذیری و نرمی این ماده، در کنار توانایی پوشانندگی زیاد و همچنین خاصیت ضد ته نشینی، همه و همه باعث شده‌اند تا این ماده در بسیاری از امور نقش مهمی ایفا کند؛ مثل: کاربرد اروزیل در داروسازی، صنایع غذایی، جوهر های چاپ، دندانپزشکی و…


بیشتر بخوانید: کاربردهای سولفات منیزیم


ویژگی‌های فیزیکی اروزیل

ویژگی‌های فیزیکی اروزیل

اروزیل از لحاظ ظاهری به حالت پودر جامد است که رنگ سفید دارد و بویی از خود ندارد. این پودر تشکیل شده از ذره­های بسیارکوچک با فرم کروی و قطر 5 الی 50 نانومتری است. این ذرات کروی شکل، متخلخل نیستند و مساحت آن­ها ۵۰ تا ۶۰ متر مربع است. میزان چگالی این ماده بسیار کم و حدود ۱۶۰ تا ۱۹۰ kg/m3 است.

ویژگی‌های شیمیایی اروزیل

این پودر حلال در آب است و قدرت حل شدن در بیشتر از 1 میلی گرم در یک لیتر از آب را دارد. در دمای بالاتر از 2000 درجه سانتی گراد دچار تجزیه شیمیایی می­‌شود و در دمای بالاتر از 1700 درجه سانتی گراد نیز ذوب می‌­شود. از دیگر ویژگی شیمیایی آن این است که PH آن در دمای 20 درجه سانتی گراد 4.3 الی 7.5 است.

کاربردهای اروزیل در داروسازی

کاربرد اروزیل در داروسازی

اروزیل و به دلیل داشتن مزایا و ویژگی­های خاص در صنعت داروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به بررسی کاربرد اروزیل در داروسازی می­پردازیم.

پودر اروزیل که رنگ سفیدی دارد و بی بو است، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده در تهیه قرص­ها و بقیه فرم­های دارویی است. از آنجایی که قرص ها به شدت شکننده هستند وجود این ماده در آن، از شکستن آنها جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل اینکه این ماده میزان غلظت و ویسکوزیته را در مایعات افزایش می­دهد، یکی دیگر از مواد پرکاربرد به حساب می‌آید.

این پودر در دندانپزشکی نیز در جهت ساخت کامپوزیت­های دندان کاربرد دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد، این ذرات پودری غیر متخلخل هستند و معمولاً میزان رطوبت آن در زمان بسته بندی کمتر از 1 درصد است. این رطوبت باقی مانده با حرارت دادن در دمای 110 درجه سانتیگراد از بین خواهد رفت.

این ماده رطوبت را جذب می کند، اما تبدیل به مایع نمی شود، که همین امر به تثبیت مواد حساس به رطوبت در داروها، قرص ها و کپسول­ها کمک میکند و از چسبندگی پودرها به هم جلوگیری میکند.همچنین به منظور ماده نگهدارنده در فرمول تولید داروها کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


سایر کاربردهای پودر اروزیل

سایر کاربردهای پودر اروزیل

استفاده از اروزیل فقط محدود به کاربرد اروزیل در داروسازی نمی­شود؛ بلکه در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. مثلا:
اروزیل در صنایع غذایی کاربردی است.

وجود اروزیل در مواد غذایی باعث یکپارچگی در مراحل تولید و در نتیجه بالا بردن کیفیت در نتیجه پایانی محصول است؛ در عین حال رنگ مواد غذایی را عوض نمی­کند. چون قابلیت جذب رطوبت اضافی را دارد، از چسبیدن پودر ها به هم جلوگیری می­کند و برای بسیاری از محصولات کاربرد دارد. اروزیل در جوهرهای چاپ نیز موثر است.

تاثیر اروزیل در جوهرهای چاپ باعث می­شود که غلظت جوهر­ها افرایش پیدا کند و جلا و وضوح بیشتری داشته باشند. علاوه بر این سبب پخش یکسان جوهر روی سطح مورد نظر نیز می­شود. در آخر جوهر چاپ شفاف و یکنواختی در اختیار خواهیم داشت. ایجاد ویژگی ژل گرایی در بعضی از انواع جوهر مثل جوهر چاپ نمایشی لازم است که توسط اروزیل قابل کنترل است.

تاثیر اروزیل در رزین‌های لمینت و ژلکوت ها

در ساخت قطعه­‌های تقویت شده کاربرد دارند.
در لوازم آرایشی اروزیل استفاده می­شود.
برای ایجاد غلظت بالا و همچنین خاصیت روشن­کنندگی کاربرد دارد.

اروزیل در تولید خمیردندان
اروزیل ویژگی سایندگی با شدت پایین دارد که استفاده از آن در خمیر دندان­­ها در آخر سبب شفافیت دندان می‌­شود.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات آهن در کشاورزی و باغداری


ویژگی_های شیمیایی اروزیل

تاثیر اروزیل پزشکی

از اروزیل در جهت ساخت ماده به‌کار گرفته شده در کامپوزیت برای دندان استفاده می‌شود.

استفاده اروزیل در صنعت رنگ­سازی و پوشش دهی

به دلیل اینکه اروزیل توانایی بالا بردن غلظت و کنترل مقدار چسبندگی و گرانروی مایعات را دارد، از آن در فرایند تولید رنگ نیز استفاده می‌­شود. توسط این ماده می­‌توان شرایطی را ایجاد کرد که در آن رنگ حتی با وجود افزایش لایه رنگی، به راحتی روی انواع سطوح بنشیند و توسط ایجاد ویژگی ژل گرایی باعث می­‌شود کارکرد بهتری داشته باشند.

باعث تقویت خاصیت الاستومرها می­‌شود

فوم سیلیکا یا اروزیل، بسیار متخلل است و ابعاد زیادی را در بر می­‌گیرد. وجود همین خصوصیت سبب شده تا این پودر بتواند مایعات را غلیظ کند و به این صورت، در الاستومرها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باعث بهتر شدن روند مکانیکی آن نیز می‌­شود و خاصیت کشسانی را بهبود می‌­بخشد.

سخن نهایی

وجود اروزیل در بسیاری از صنایع از ضرورت‌ها بحساب می‌­آید. همانطور که اشاره شد کاربرد این پودر فراوان است؛ بیشترین استفاده از آن تحت عنوان یک ماده جذب کننده رطوبت، غلیظ کننده مایعات و ضد چسبندگی و ضد ته نشینی در انواع مواد مورد نظر است.

در رابطه با میزان سرطان­زایی مدارکی منتشر نشده است؛ اما طبق تحقیقات استنشاق آن ممکن است برای ریه مضر باشد.

 

لینک های مرتبط:

 

اروزیل

سولفات کبالت

سولفات مس

ادتا چهار سدیم

ادتا دو سدیم

گلایسین

نشادر

اسید سیتریک

اسید فسفریک

آمونیوم پرسولفات

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه