کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی

سولفات منیزیم که نام دیگر آن نمک اپسوم می‌باشد کاربردهای بسیار زیادی دارد. از جمله کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی است. این ماده نوعی نمک معدنی با فرمول شیمیایی MgSO4 می‌باشد.

توجه داشته باشید که این ماده به شکل بلوری و بی‌رنگ در بازار عرضه می‌شود و طعمی شور و تلخ دارد. از سولفات منیزیم در کشاورزی ، تولید مواد آرایشی و پزشکی استفاده می‌شود. همچنین ورزشکاران برای تسکین دردهای عضلانی از همین ماده استفاده می‌کنند.

همانطور که گفتیم، از جمله کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی می‌باشد که در ادامه مقاله درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

تاثیر اضافه کردن سولفات منیزیم به آب ماهیان

تاثیر اضافه کردن سولفات منیزیم به آب ماهیان

کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی و همچنین کربن فعال غیر قابل انکار است. این مواد برای بهبود و تغییر شرایط شیمیایی آب، از بین بردن بیماری‌هایی ماننده یبوست، ورم شکم و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌دانیم که ماهی‌ها به شرایطی مانند دمای آب، سختی آب، pH و میزان اکسیژن حساس هستند، به همین دلیل باید میزان این پارامترها به صورت مداوم سنجیده شود.

لازم به ذکر است که میزان منیزیم و سولفات آب سخت نسبت به آب نرم بیشتر است، از همین رو با آب سخت مقداری سولفات منیزیم اضافه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


تاثیرات مثبت سولفات منیزیم در درمان بیماری‌های ماهی‌های آکواریومی

تاثیرات مثبت سولفات منیزیم در درمان بیماری‌های ماهی‌های آکواریومی

بیماری‌های متفاوتی برای ماهی‌های موجود در استخرهای پرورش ماهی و آکواریوم‌ها به وجود می‌آید که ممکن است به دیگر ماهی‌ها نیز انتقال پیدا کند. در نتیجه کنترل این بیماری‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از جمله کاربردهای سولفات منیزیم می‌توان به درمان همین بیماری‌ها اشاره نمود. در ادامه تاثیرات مثبت سولفات منیزیم در درمان بیماری‌ ماهی‌‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

یبوست

یبوست یکی از بیماری‌هایی است که ماهی‌های آکواریومی به آن مبتلا می‌شوند و با کاهش اشتها و نفخ شکم همراه است. ابتلای ماهی‌ها به این نوع بیماری با تغذیه آن‌ها رابطه مستقیم دارد. بدین صورت که، اگر غذای ماهی کم فیبر باشد، ماهی به این بیماری دچار می‌شود.

برای درمان یبوست در ماهی‌های آکواریومی باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت غذای ماهی قطع کنید. اگر بعد از گذشت این مدت زمان تغییری در حال ماهی‌ها مشاهده نشد می‌تواند برای شل کردن عضلات آن‌ها از سولفات منیزیم استفاده نمایید.

طرز استفاده از این ماده بدین صورت است که باید به ازای هر سه لیتر آب، یک قاشق غذاخوری نمک به آب اضافه کنید. بعد از درست کردن محلول آب و سولفات منیزیم باید ماهی‌ها را ۱۵ الی ۳۰ دقیقه درون این آب قرار دهید و سپس به آکواریوم بازگردانید.


بیشتر بخوانید: واکنش های نشادر


کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی و درمان ورم شکم ماهی

ورم شکم

یکی از بیماری‌های کلیوی دیگر در ماهیان آکواریومی که بسیار رایج نیز می‌باشد ورم شکم یا آبریزش است. در حقیقت ورم شکم همان آب موجود و گیر افتاده در بدن ماهی است که به صورت آبریزش نمایان می‌شود.

برای درمان ورم شکم ماهیان فقط لازم است ماهیان بیمار را در محلی جداگانه نگهداری و سپس به آب آنها مقداری نمک سولفات منیزیم اضافه نمود. برای انجام این روش و کاهش ورم نیاز است از نسبت ۱۵ به ۲ آب به نمک استفاده شود.

علاوه بر این استفاده از آنتی بیوتیک در محفظه جداگانه نیز روش موثری است. توجه داشته باشید برای از بین بردن عوامل بیماری زا در آب ماهیان می‌توانید از ذغال فعال استفاده نمایید.

کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی و درمان اختلالات مثانه

اختلالات مثانه

دیگر کاربرد موثر سولفات منیزیم بهبود اختلالات مثانه ماهیان است. در واقع اختلالات مثانه باعث مختل شدن شنای ماهیان می‌شود. دلایلی مانند نفوذ هوا به مثانه، تغییر غیرمنتظره دمای آب، وجود عفونت، آلوده بودن آب و یبوست سبب ایجاد اختلال مثانه در ماهیان می‌شود.

جهت بهبود این شرایط می‌توانید در محفظه‌ایی مجزا دمای آب را تا ۷۸ درجه افزایش دهید نموده و نسبت ۱۵ به ۲ (هر ۱۵ لیتر ۲ قاشق غذاخوری) نمک اپسوم اضافه نمایید.

مضرات استفاده از سولفات منیزیم در آب ماهی آکواریومی

شرایط آکواریوم و استخرهای پرورش ماهی بسته به نوع ماهی متفاوت می‌باشد. برای نگهداری از ماهی در آکواریوم باید مواردی مانند دما، سختی و pH آب را به صورت مرتب بررسی نمایید تا تغییرات زیادی در طول زمان در این پارامترها رخ ندهد.

در این مقاله با کاربردهای سولفات منیزیم آشنا شدیم و فهمیدیم که با استفاده از این ماده می‌توان تمامی این پارامترها را کنترل کرد. اما باید در استفاده از آن میزان مجاز را رعایت کنید تا آب دچار سختی بیش از اندازه نشود.

همانطور که گفتیم تغییرات زیاد این پارامترها می‌تواند موجب مرگ ماهی شود. با یادگیری روش ساخت کربن اکتیو نیز می‌توانید کیفیت آب ماهی‌های آکواریومی را بهبود ببخشید.


بیشتر بخوانید: کاربرد اروزیل در داروسازی


مضرات کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی

نتیجه گیری

همانطور که اشاره کردیم یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در پرورش ماهیان آکواریومی سولفات منیزیم است. میزان استفاده از این نمک بر اساس محل پرورش، نوع ماهی، شرایط دمایی، سختی آب و … مشخص می‌شود.

به بیان دیگر کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی باید به اندازه کافی و مجاز و از همه مهم‌تر با در نظر گرفتن موارد بالا انجام شود. علاوه بر این به یاد داشته باشید که همواره مانع تغییرات ناگهانی و زیاد پارامترهای ذکر شده شوید.

لینک های مرتبط:

کربن اکتیو

اسید بوراکس

پلی آلومنیوم کلراید

اکسید منگنز

اسید فسفرو

نیتریت سدیم

اسید بوریک

کربنات استرانسیم

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه