کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف

ذغال فعال یکی از ماده ای کربن دار است که از چوب به دست آمده است. که آن را عمدتا به شکل پودری سیاه رنگ، فاقد مزه و بو دیده می شود. این پودر سیاه رنگ از حرارت بالای زغال در محیط خلا به دست می آید و در واقع همان زغال خالص است که پس از گذراندن این مراحل با نام ذغال فعال یا کربن اکتیو شناخته می شود.

کاربرد کربن اکتیو به دلیل ویژگی های خاص آن، در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است. در این مقاله به انواع کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف اشاره می کنیم.

ذغال فعال چیست؟

ذغال فعال چیست؟

استفاده از ذغال فعال اگرچه پیشینه طولانی در تاریخ بشریت دارد اما از نظر علمی تا حدود دو دهه پیش کمتر به خاص این ماده پرداخته شده بود. پس از کشف ارزش های کمی و کیفی کربن فعال رفته رفته در صنایع مختلف و در میان مردم به ماده ای محبوب و کاربردی تبدیل شد.

 ذغال سیاه، کربن فعال یا کربن اکتیو در واقع کربن خالص و پودر شده یا به اشکال گرانولی و اکسترود در شرایط خلا اکسیژن و تحت حرارت بسیار بالاست. این فرایند می تواند علاوه بر حرارت بالا از طریق گازهای اکسید کننده نیز کربن را به کربن فعال تبدیل کند. این موضوع خاصیت ترکیب شوندگی و واکنش پذیری بالایی برای کربن اکتیو ایجاد می کند. این ویژگی یکی از شاخصه هایی است که سبب شده کاربرد کربن اکتیو در بسیاری از صنایع اعم از شیمیایی، دارویی، غذایی و کشاورزی مورد توجه باشد.

 نکته قابل توجه اینکه کربن فعال کاملا متفاوت از ذغال های معمولی است که برای کباب استفاده می شود. ای تفاوت نیز به نوع تولید هر کدام از این ذغال ها مربوط است.

طی سال های اخیر نیز طی تحقیقات به عمل آمده اثبات شده کربن اکتیو یکی از مواد در دسترس و نیز سم زدا به شمار می آید و می توان از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی و نیز صنایع غذایی بهره برد.


بیشتر بخوانید: کاربرد اسید سیتریک در کشاورزی


کاربرد کربن فعال در صنایع مختلف

کاربرد کربن فعال در صنایع مختلف

کاربرد کربن فعال به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن است. ویژگی هایی که کمتر ماده ای می تواند نیاز صنایع مختلف را با صرفه اقتصادی و با کیفیت کربن فعال تامین کند. از مهمترین ویژگی های کربن فعال که توجه ویژه صنایع را به خود جلب کرده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت سم زدایی، فیلتراسیون و تخلیص
  • در دسترس بودن
  • صرفه اقتصادی
  • جذب بالا

تصفیه آب و هوا

یکی از ویژگی های خارق العاده ذغال فعال تصفیه آب و هوا با زدودن انواع آلاینده ها است. از مهمترین کاربردهای کربن فعال در تصفیه آب و هوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ماسک های ضد گازهای شیمیایی
  2. استفاده در فیلترهای تصفیه هوا
  3. استفاده در فیلترهای ضد بو و گازهای مضر
  4. استفاده در فیلترهای تصفیه آب
  5. استفاده در دستگاه های تصفیه خانگی آب
  6. فیلتر قوی تصفیه فاضلاب

بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات آهن در کشاورزی و باغداری


صنایع شیمیایی

صنایع شیمیایی

کاربرد کربن اکتیو در صنایع پتروشیمی نیز بسیار مورد توجه است. آنچه در این صنعت ذغال فعال را به ماده ای اساسی و لازم تبدیل کرده خاصیت واکنش پذیری کربن فعال است که کمک می کند گازها در دمای زیاد جذب و از ترکیبات مدنظر دفع شود. استفاده از کربن فعال در صنایع پتروشیمی اقدامی اقتصادی و بسیار مقرون به صرفه است.

از دیگر ویژگی های کربن اکتیو استفاده از این ماده در فیلترهای کربن است که گاز را تخلیص و انواع بخار نفت و بو و سایر ناخالصی ها را حذف می کند. علاوه بر این در صنایع شیمیایی نیز می تواند برای تولید ماسک های ضد گاز استفاده کرد. کربن اکتیو در پالایش آلاینده های هوا بسیار قوی عمل می کند.

صنایع غذایی

صنایع غذایی

کاربرد کربن اکتیو در صنایع غذایی برای رنگ زدایی از قند و شکر و نیز بهبود مزه و کیفیت مواد غذایی است.

 کاربرد کربن فعال همچنین در صنایع غذایی نیز مورد توجه بسیاری از صنعتگران این حوزه است. همچنین طی سال های اخیر مصرف خوراکی این ماده به میزان بسیار کم طرفداران زیادی داشته است.

مصرف کربن فعال در انواع بستنی ها و ماست های طعم دار و نیز مصرف آن به صورت چای، ترکیب در نان و … نیز تنوع خوراکی این ماده را افزایش داده است.

تاثیرات مثبت این ماده در مواد غذایی به میزان مجاز و استاندارد به پیشگیری از نفخ، کم شدن میزان کلسترول خون و پیشگیری از اسهال کمک می کند.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات روی در داروسازی


کشاورزی

کشاورزی

از آنجا که کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف نشان دهنده خاصیت فیلتراسیون و نیز پالایش است از این ماده در کشاورزی نیز استفاده می شود. از مهمترین موارد استفاده از کربن اکتیو  به دلیل خاصیت واکنش پذیری، جذب کنندگی و نیز صرفه اقتصادی می توان به نقش آن در انواع سموم آفت کش، مواد غذایی دامی و نیز جذب رنگ مواد خوراکی از انواع کنسانتره طبیعی اشاره کرد.

کربن فعال در تصفیه طلا: یکی از مهمترین کاربردهای ذغال فعال استفاده از این ماده در بازیافت و تصفیه طلا است. واکنش پذیری و جذب زیاد این ماده، با افزودن 1 درصد سود سوز آور به راحتی می توانید سیانید را حذف و طلای خالص را تفکیک کرد. استفاده از کربن اکتیو برای تصفیه و بازیافت طلا از سایر روش های دیگر کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر است.

 صنعت داروسازی

استفاده از کربن فعال در صنایع آرایشی و بهداشتی مثل تولید انواع خمیردندان، کرم ها، ماسک های لایه بردار و اسکراب طی سال های اخیر بسیار پرطرفدار بوده است.

ماسک های کربن فعال برای تنظیم چربی مو، پوست صورت و نیز لایه برداری بسیار محبوب هستند. علاوه بر ماسک در صابون های لایه بردار و نیز پاکسازی نیز از آن استفاده می شود. از مهمترین ویژگی های کربن فعال در لوازم آرایشی و بهداشتی می توان به کوچک کردن منافذ پوستی و نیز درمان انواع جوش و آکنه اشاره کرد که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند.

 همچنین از این ماده در شامپوهای مختلف نیز استفاده می شود و تاثیر به سزایی در از بین بردن چربی مو، شوره و خارش سر دارد.

از مهمترین ویژگی های ذغال فعال در لوازم آرایشی و بهداشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضد جرم بودن و روشن کننده دندان ها
  2. جذب سموم و پیشگیری از پیری پوست، حفظ شادابی و تنظیم منافذ پوستی
  3. بهبود عوارض ناشی نیش حشرات مثل خارش، التهاب و سوزش
  4. تمیز کننده زخم
  5. ضد باکتری
  6. ضد التهاب

علاوه بر موارد ذکر شده زغال فعال به شکل پودری و گرانولی در داروخانه ها نیز عرضه می شود که می تواند برای موارد مختلف از آن استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی


خرید کربن فعال درجه یک مرغوب از فدک کیمیا

خرید کربن فعال درجه یک مرغوب از فدک کیمیا

کربن اکتیو یا ذغال فعال طی فرایندهای پیچیده ای تولید می شود که نوع روش تولید بر قیمت و کیفیت این ماده تاثیر زیادی دارد. درصورت استفاده از کربن بی کیفیت کارایی لازم آن کاهش پیدا می کند. شرکت فدک کیمیا، فروشگاه عرضه و فروش انواع مواد شیمیایی مرغوب است که می توانید برای تهیه کربن فعال مرغوب با اطمینان خاطر از آن خرید کنید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره می توانید جهت ثبت سفارش و خرید کربن فعال درجه یک و مرغوب با همکاران ما در شرکت فدک کیمیا با شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۱۷۰۰۶۴ و ۰۲۱۸۸۱۷۰۰۶۳ تماس بگیرید.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه