کاربرد جوهر لیمو در خانه داری

جوهر لیمو یا اسید سیتریک یک اسید آلی است که عمدتاً از طریق مرکبات بدست می‌آید. البته در میوه‌ها و سبزیجات دیگر هم با غلظت های کمتری یافت می‌شوند، اما لیمو و پرتقال رایج ترین منبع مورد استفاده آن‌ها است. این ماده کاربردهای زیادی دارد و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این موارد کاربرد جوهر لیمو در خانه داری است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از پاک کننده های شیمیایی و مصنوعی شود.

جوهر لیمو یک اسید ضعیف است و در صورت استفاده صحیح به هیچ وجه برای سلامتی انسان مضر نیست. در واقع، اسید سیتریک حتی در صنایع غذایی استفاده می‌شود، بنابراین حتی خوردن آن بی خطر است. در ادامه به معرفی این ماده پرکاربرد می‌پردازیم و اگر علاقه مند هستید تا درباره کاربرد جوهر لیمو در خانه داری بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


خواص جوهر لیمو

خواص جوهر لیمو

قبل از اینکه به خواص این ماده بپردازیم باید اول بدانیم که جوهر لیمو چیست؟

جوهرلیمو که گاهی اوقات به آن اسید سیتریک هم می گویند، اولین بار حدود 200 سال پیش توسط کارل ویلهلم شیل از آب لیمو استخراج شد. برای انجام این کار، میوه را فشرده و اسید را در یک فرآیند پیچیده جداسازی کردند که هزینه های زیادی را هم به همراه داشت؛ به همین دلیل، این ماده اسیدی به طور گسترده مورد استفاده عموم قرار نگرفت.

اما بعداً طی فرآیندهای دیگری که کشف شد و هزینه ارزان تری داشت، توانست در مقدار انبوه تولید و مورد استفاده قرار گیرد. جوهر لیمو به صورت پودر است و به اصطلاح یک اسید کربوکسیلیک در نظر گرفته می‌شود.

خواص فیزیکی جوهر لیمو

این ماده به صورت کریستال‌های بی بو و بی رنگ با طعم اسیدی یافت می‌شود. چگالی جامد 1.66 گرم در میلی لیتر، نقطه ذوب 153 درجه سانتی گراد و نقطه جوش 175 درجه سانتی گراد است. در آب بسیار محلول است و محلولی اسیدی و طعم ترش دارد.

خواص شیمیایی جوهر لیمو

جوهر لیمو یک اسید آلی ضعیف است.
استفاده از مواد شیمیایی در مصارف گوناگون مسئله جدیدی به حساب نمی‌آید؛ برخی دیگر از پودرهای سفید مثل اروزیل هستند که در بخش های مختلف کاربرد دارند.


بیشتر بخوانید: گرفتن تلخی زیتون


کاربرد جوهر لیمو در منزل

کاربرد جوهر لیمو در منزل

کاربرد جوهر لیمو در خانه داری یکی از معروفترین استفاده از آن‌هاست. به خاطر ویژگی و خواصی که دارا هستند برای پاک سازی بسیاری از سطوح به کمک ما می‌آیند. در ادامه به چند مورد از کاربرد آن‌ها را اشاره کرده‌ایم:

برای رسوب زدایی از جوهر لیمو استفاده کنید

اگر در خانه با رسوبات آهکی مشکل دارید، آن را با جوهر لیمو از بین ببرید! به سادگی کمی جوهر لیمو را در آب حل کنید و از مخلوط آن در حمام و آشپزخانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای وسایلی مانند کتری و شیرآلات نیز استفاده کنید و آن‌ها را برق بیندازید.

برای تمیز کردن تمام سینک‌ها و شیرآلات خانه، کافی است دو قاشق غذاخوری از آن را با آب گرم در یک پیمانه آب گرم مخلوط کنید. آن را در یک بطری اسپری پر کرده و استفاده کنید.

جوهر لیمو به عنوان یک پاک کننده عالی

به جای این همه مواد شیمیایی خانگی گران قیمت، چه چیزی بهتر از یک پاک کننده همه منظوره طبیعی؟ علاوه بر جوهر لیمو، تنها چیزی که نیاز دارید یک سرکه ساده خانگی است . یک قاشق چایخوری جوهر لیمو را در هر 100 میلی لیتر سرکه مخلوط کنید. پاک کننده شما آماده است!

البته این کار با پوست لیمو نیز امکان پذیر است، ابتدا پوست لیموها را در یک شیشه بریزید و با سرکه خانگی پر کنید تا کاملا پوشانده شود. قبل از استفاده، اجازه دهید مخلوط به مدت 2-3 هفته بماند. هرچه بیشتر صبر کنید، پاک کننده اثر بسیار قوی تری خواهد داشت.

از بین بردن جرم از ماشین ظرفشویی شما

در برخی مناطق آب سخت وجود دارد و مشکل آن‌ها این است که مواد شوینده به طور کامل در آن حل نمی‌شوند و آثارشان بر روی سطوح باقی می‌ماند. تجمع کف صابون و مواد شوینده می‌تواند به محل پرورش باکتری‌ها و بوها تبدیل شود. اینجاست که یکی دیگر از کاربردهای عالی جوهر لیمو را به کمک شما می‌آید.

برای رفع این مشکل کافی است دو قاشق چای خوری اسید سیتریک پودر شده و یک قاشق سدیم بی کربنات (جوش شیرین) را به ماشین ظرفشویی خود اضافه کنید و سپس آن را با چرخه گرم اجرا کنید. جوهر لیمو و جوش شیرین وارد هر قسمت کوچکی از ماشین لباسشویی می‌شود که قابل دسترسی نیستند و حتی با چشم قابل رویت نیستند. جوهر لیمو به طور موثری داخل دستگاه را کاملا تمیز می‌کند.

از بین بردن لکه‌های زرد از تی شرت‌های سفید

برای هر پیراهن حدود 15 گرم جوهر لیمو را در یک لیتر آب گرم (نه داغ) حل کرده و پیراهن خود را حدود چهار ساعت در محلول خیس کنید. جوهر لیمو یک داروی موثر در برابر لکه‌ها است. قبل از اینکه آن‌ها را آویزان و خشک کنید، تیشرت را در ماشین لباسشویی قرار دهید و پس از آن مشاهده خواهید کرد که تمام لکه‌ها از بین رفته اند.


بیشتر بخوانید: کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف


جوهر لیمو در غذاها

جوهر لیمو در غذاها

جوهر لیمو کاربردهای مختلفی دارد و بیشتر به عنوان افزودنی غذا و همچنین طعم دادن و نگهداری غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود. از طعم ترش این ماده برای تهیه انواع خاصی از آب نبات نیز استفاده می‌شود. هنگام خرید آب نبات ترش، شاید احساس کنیم که آن‌ها با یک پودر سفید پوشیده شده اند. آن‌ها چیزی جز جوهر لیمو نیستند.

برخی از مارک های بستنی از جوهر لیمو استفاده می‌کنند، زیرا به عنوان یک امولسیفایر عمل می‌کند و به دور نگه داشتن گلبول های چربی کمک می‌کند. البته مواد دیگری نیز وجود دارند که در صنعت مواد غذایی تاثیر گذارند مانند آمونیوم بی کربنات که در خمیر نان استفاده می‌شود.

کنسرو کردن

در کنسرو میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، گلابی و هلو از جوهر لیمواستفاده می‌شود. استفاده از آن‌ها بیشتر برای کنسرو کردن میوه‌هایی بکار میرود که اسید کمتری دارند. همانطور که می دانید کنسروها طی یک سری فرایند تولید سم کشنده بوتولیسم می‌کنند و وجود جوهر لیمو در این کنسروها ضروری است. زیرا باعث می‌شود سطح pH افزایش یابد و از این طریق از بروز این سم در محصولات کنسرو جلوگیری می‌کند.

اثرگذاری بر مواد غذایی

از جمله کاربرد جوهر لیمو در خانه داری این است که با گوشت مخلوط می‌شود تا پروتئین‌ها را تجزیه کرده و آن را نرم و لطیف کند. علاوه بر این، در فرآیند تولید پنیر برای لخته شدن سریع شیر نیز مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در تولید نان های خمیر ترش مانند نان چاودار هم استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی


خواص جوهر لیمو برای سلامتی

خواص جوهر لیمو برای سلامتی

علاوه بر کاربرد جوهر لیمو در خانه داری این ماده برای سلامتی نیز میتواند مفید باشد. جوهر لیمو به از بین بردن پوست مرده و روشن کردن پوست کمک می‌کند، بنابراین برای ماسک های خانگی استفاده می‌شود.

همچنین چین و چروک، اسکار، آکنه و غیره را کاهش می دهد. دیگر کاربرد جوهر لیمو در صنعت آرایش و بهداشت برای متعادل کردن سطح pH در لوازم آرایشی و همچنین در صابون دست، شوینده های بدن، پاک کننده های صورت، لاک ناخن، شامپوها و برخی دیگر از محصولات آرایشی یافت می‌شوند.

با استفاده از آن‌ها نه تنها در بسته بندی‌های پلاستیکی بسیار صرفه جویی می‌کنید، بلکه برای پوست شما نیز بهتر است. چرا که مواد شیمیایی و میکروپلاستیک‌های مضر در این ماده وجود ندارد.

مبارزه با سیاهی دور چشم با جوهر لیمو

آیا تا به حال شده صبح که از خواب بیدار می‌شوید در آینه نگاه کنید و به این فکر کنید که چگونه از شر سیاهی دور چشم خلاص شوید؟
قبل از اینکه یک کرم گران قیمت با بسته بندی پلاستیکی بخرید، ابتدا این توصیه جالب را امتحان کنید. شما فقط به دو ماده نیاز دارید: جوهر لیمو و روغن زیتون! روغن زیتون و جوهر لیمو را به نسبت 1 به 1 با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی حلقه‌های تیره‌تان بمالید و بگذارید برای مدت کوتاهی باقی بماند و سپس آن را با دقت بشویید.

مواظب باشید چیزی وارد چشمتان نشود و فقط روی پوست زیر چشم باشد. البته میتوانید از آبلیمو نیز اگر روزانه از این نکته استفاده کنید، سیاهی دور چشم باید در عرض یک یا دو هفته به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مراقبت از مو

علاوه بر موارد ذکر شده این ماده همراه با شامپو برای شستشوی مواد رنگی از مو نیز استفاده می‌شود. با این حال، اگر از جوهر لیمو برای شستن مو استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مقدار بسیار کمی از آن استفاده کنید، زیرا در صورت استفاده زیاد ممکن است برای مو مضر باشد.

سخن آخر

با اینکه جوهر لیمو یک محصول طبیعی است، اما همچنان یک اسید محسوب می‌شود. بنابراین باید مراقب باشید که به چشم شما نفوذ نکند. همچنین باید توجه داشته باشید که این ماده در دراز مدت می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. مقدار مناسب در کاربرد جوهر لیمو در خانه داری میتواند بسیار کمک کننده باشد.

علاوه بر اسید سیتریک پودرهای پرکاربردی وجود دارند که بر بسیاری از بخش‌های زندگی ما تاثیر گذارند؛ مثلا پتاسیم کلراید در فرایند پزشکی و صنعتی کمک بسیار می‌کنند. نکته مثبت درباره آن‌ها این است که جزو مواد شیمیایی خوراکی و غذایی محسوب می‌شوند.

لینک های مرتبط:

اروزیل

سولفات کبالت

سولفات مس

ادتا چهار سدیم

ادتا دو سدیم

گلایسین

نشادر

اسید سیتریک

اسید فسفریک

آمونیوم پرسولفات

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه