کاربردهای سولفات منیزیم در زمینه سلامت

سولفات منیزیم یا همان نمک سولفات ترکیبی شیمیایی است که کاربردهای متنوعی دارد و به صورت MgSO4 نوشته می شود. این ماده معدنی سفید رنگ در آب حلال است که با ویژگی های منحصر به فرد در زمینه های گسترده استفاده می شود. نام دیگر این ترکیب نمک اپسوم است که ترکیب محصولات زیبایی حضور پر رنگی دارد و همچنین از آن در زمینه داروسازی بسیار استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای سولفات منیزیم می توان به التیام بخش دردهای عضلانی و بهبود محصولات کشاورزی اشاره کرد.

سولفات منیزیم ظاهری کریستالی و بی رنگ نیز دارد و از کاتیون های منیزیم Mg+2 و  آنیون های سولفات SO-2  تشکیل می شود. جالب است بدانید شکل فراوانی آن به صورت هیدراته با فرمول Mg.Nh2o است که تعداد n بین مقادیر 1 الی 11 تغییر می کند.

این نمک به صورت طبیعی در حالات مختلف بدون آب و ساختار هیدراته پیدا می شود و بخش گسترده ای از آن داخل آب برخی چشمه ها است. نحوه نگهداری از این ترکیب نیز، در جای کاملا خشک و خنک و درون ظرفی در بسته است و باید از محیط های مرطوب دور بماند، زیرا رطوبت موجب سفت و سخت شدن آن می شود. اگر دوست دارید با ویژگی و کاربردهای سولفات منیزیم در راستای سلامتی و پزشکی آشنا شوید، در ادامه ما را همراهی کنید.


بیشتر بخوانید: گرفتن تلخی زیتون


سولفات منیزیم چیست؟

سولفات منیزیم چیست؟

سولفات منیزیم ترکیبی بی رنگ با طعم تلخ و شور است که خواص آن در رفع مشکلات سلامتی هر فردی را شگفت زده می کند. شرکت های بزرگی کشورمان هستند که با تولید این نمک به همراه روغن های کاملا گیاهی و اسانس میوه های مختلف  به عنوان نمک حمام برای تجربه استحمام لذت بخش به مخاطبین ارائه می دهند. این ماده ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و منیزیم است که به صورت بلوری یا سفید رنگ می باشد و در آب سریع حل می شود، اما در اتانول نامحلول است.

امروزه این ترکیبی پرکاربرد را در دو قابل خوردکی و صنعتی تولید می کنند که رایج ترین راه برای تولید آن، فرم هپتاهیدرات است. این فرم با خنثی سازی سولفوریک اسید با منیزیم کربنات بدست می آید که در قالب ماده معدنی کاربرد دارد. خیلی ها در مورد بی خطر بودن سولفات منیزیم سوال می پرسند. آیا مصرف این ماده عوارضی نیز به دنبال دارد یا خیر؟

گاهی اوقات برخی مصرف کننده ها با عوارضی همچون حالت تهوع و نفخ روبه رو می شوند که برای رفع بهتر است آب زیاد بنوشید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. معمولا در صورت عدم زیادی روی در مصرف آن، این نشانه ها رخ نمی دهد و هدف از بینا این موارد، تنها برای کسب آگاهی بیشتر شماست. پس نیاز نیست نگرانی خاصی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: روش ساخت کربن اکتیو


کاربردهای سولفات منیزیم در زمینه سلامت

کاربردهای سولفات منیزیم در زمینه سلامت

این ترکیب در زمینه های مختلف کشاورزی و داروسازی کاربرد فراوانی دارد که به عنوان کود شیمیایی تشکیل شده از منیزیم و گوگرد برای تولید انواع محصولات زراعی استفاده می شود. اکثر محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، و … با کمبود فقر منیزیم مواجه هستند که با دریافت این کود می توانند به خوبی رشد کنند.

 خواص سلامتی این ترکیب نیز بی شمار است و به طرز شفابخشی می توان از آن در زندگی روزانه استفاده نمود. تنها نکته ای که نباید فراموش شود، استفاده از آن طبق دستور پزشک یا آنچه روی بسته بندی نوشته شده است. زیرا استفاده بیش از حد از آن، امکان بروز برخی مشکلات را بدنبال دارد.

تسکین دهنده درد بدن

شواهد نشان داده، برای تسکین دردهای بدن می توانید از حمام نمک اپسوم استفاده کنید. همچنین برای ماساژ قسمت های مختلف بدن گزینه مناسبی است. برای این کار آب گرم را همراه با دو فنجان سولفات منیزیم ترکیب کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه ناحیه درد را داخل آن قرار و ماساژ دهید.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


سلامتی دست ها و پاها

سلامتی دست ها و پاها

استفاده از این ترکیب شیمیایی برای سلامتی دست ها و پاها بسیار رایج است و از آن برای کاهش دردهای عضلانی ورزشکار استفاده می کنند. همچنین قرار دادن دست ها و پاها داخل آب گرم و نمک اپسوم به مدت 15 دقیقه، باعث درخشندگی ناخن ها، نرم و لطافت پوست و رفع بوی بد می شود.

تسکین دهنده یبوست

این ترکیب را می توانید برای رفع مشکل یبوست استفاده کنید. یک لیوان آب را با 1 الی 2 قاشق چایخوری سولفات منیزیم ترکیب و نوشه جان کنید.

کمک به بهبودی خواب

کمک به بهبودی خواب

حمام نمک اپسوم باعث خواب سریع و راحت می شود؛ مخصوصا کودکان که به دلایل مختلفی ممکن است با مشکل خواب مواجه شوند. پیشنهاد می کنیم این نمک را به مقدار 1 الی 2 فنجان در آب گرم حمام ترکیب کنید و به مدت 15 دقیقه داخل آب بمانید. این ترکیب به دلیل داشتن منیزیم باعث تسکین روح و آرامش بیشتر می شود  و در پایان شب خوابی آسوده برای شما به ارمغان می آورد.

ضدالتهاب

ضد التهاب یکی دیگر کاربردهای سولفات منیزیم در زمینه سلامتی است که باید ترکیب آن با آب گرم را به مدت 10 دقیقه در محل مورد نظر قرار دهید. خاصیت این ترکیب برای رفع سرماخوردگی و افزایش تعداد گلبول های سفید در خون بسیار مفید است و استفاده از حمام آن به بهبود سریع تر کمک می کند.


بیشتر بخوانید: واکنش های نشادر


از بین برنده جوش های سرسیاه

از بین برنده جوش های سرسیاه

آیا تا به حال از ماسک از بین برنده جوش های سرسیاه سولفات منیزیم استفاده کرده اید؟ برای بهره مندی از این ترکیب سه قطره ید و یک قاشق چای خوری نمک اپسوم را داخل نیم فنجان آب گرم ترکیب کنید و با کمک پارچه ای تمیز، این ترکیب را روی جوش های سرسیاه به آرامی بمالید. این کار باعث خالی شدن طبیعی جوش ها می شود.

سولفات منیزیم اثری بی نظیر بر از بین بین بردن جوش های صورت و بدن دارد و با خاصیت های مختلف مانند ضدباکتری، ضدعفونی کننده و ضدخارش به جنگ جوش های پردردساز می رود.

تسکین دهنده نیش حشرات

تسکین دهنده نیش حشرات

منیزیم سولفات برای تسکین درد و التهاب نیش پشه نیز مناسب است. برای بهره مندی از این خاصیت منیزیم سولفات می توانید از لیف حمام کمک بگیرید و آن را داخل محلول حاوی 1 فنجان آب شرب و 2 قاشق چایخوری از این ترکیب بخیسانید. سپس آن را روی محل نیش پشه قرار دهید.

خوب است بدانید از ترکیب نمک اپسوم و آب گرم می توان به عنوان حشره کش استفاده کرد و آن را به محل تجمع حشره ها اسپری نمود.

درمان آفتاب سوختگی

ترکیب این نمک در آب گرم برای رفع آفتاب سوختگی نیز مناسب است. کافی است دو قاشق چایخوری از این ترکیب را داخل یک لیوان آب حل کنید و روی محل سوختگی بمالید.


بیشتر بخوانید: کاربرد اروزیل در داروسازی


پرپشت نمودن موی های سر

پرپشت نمودن موی های سر

از دیگر کاربردهای این ترکیب شیمیایی فوق العاده می توان به پرپشت نمودن موهای سر اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم آن را با مقداری از شامپوی سر ترکیب کنید و روی موهای خود بگذارید. سپس بعد از 20 دقیقه موهایتان را بشویید. همچنین استفاده از اسپری مو سر منیزیم سولفات در پرپشت کردن موها بی تاثیر نیست. با ترکیب 2 قاشق چایخوری نمک اپسوم، یک قاشق چایخوری ژل آلوورا و نصف قاشق چایخوری ژل معمولی، به راحتی اسپری تقویتی موهای خود را درست و مقداری از آن هر چند روز یک بار روی موها اسپر نمایید.

نتیجه گیری

کاربردهای سولفات منیزیم در زمینه سلامتی بی شمار است و از خواص ضد التهاب و ضد عفونی کننده آن می توان در زمینه های مختلف استفاده نمود. علاوه براین، به توصیه پزشک امکان رفع کمبود منیزیم با کمک این ترکیب وجود دارد و در درمان بسیاری از بیماری هایی همچون آسم، ناراحتی معده و … حاصل از کمبود منیزیم می پردازد.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه