مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع

امروزه به دلیل مزایای اسید فسفریک، از این اسید در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مصارف صنعتی و خوراکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی به شمار می‌آید. این اسید در دمای اتاق بی خطر بوده و واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهد. بهتر است بدانید این اسید به وسیله 3 اتم هیدروژن یونیزه شده است و نقش پر رنگی را در مصارف کشاورزی به عنوان کود مایع بازی می‌کند.

از آنجایی که اسید فسفریک در رشد گیاهان بسیار موثر است، معمولا از آن برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. همچنین، این محصول در تولید سایر کودهای شیمیایی همچون: مونو آمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و سوپر فسفات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسید فسفریک به عنوان کود مایع دارای درصدهای خلوص و گریدهای متفاوتی بوده که بر حسب نیاز کشاورزان استفاده می‌گردد. به عنوان مثال اسیدهای فسفریک که با گالن‌های سفید رنگ ارائه می‌شوند معمولا دارای درصد خلوص‌های 85، 54 و 73 درصد هستند. همانطور که اشاره کردیم اسید فسفریک به طور گسترده به عنوان کود مایع در صنعت کشاورزی کاربرد دارد و همراه با آب آبیاری به صورت مستقیم به آب آبیاری اضافه می‌شوند.

با اضافه شدن این اسید خاک از فسفر غنی شده و به رشد گیاهان کمک شایانی خواهد داشت. در این مقاله سعی داریم بیشتر در مورد مزایای اسید فسفریک صحبت کنیم.


بیشتر بخوانید: روش ساخت کربن اکتیو


کاربردهای اسید فسفریک

کاربردهای اسید فسفریک

مزایای اسید فسفریک اسید باعث شده تا از آن در صنایع متفاوتی استفاده گردد. به عنوان مثال: وظیفه رشد گیاهان و تامین فسفر مورد نیاز آن‌ها را در صنعت کشاورزی بر عهده دارد. اما کاربرد این اسید به بخش کشاورزی ختم نمی‌شود و کاربردهای دیگری نیز دارد. در ادامه به طور مختصر به کاربرد این ماده در صنایع غذایی، داروسازی و زنگار فلزات اشاره خواهیم کرد.

صنایع غذایی

از اسید فسفریک با گرید 85 درصد در صنایع غذایی و خوراکی استفاده می‌شود. در این صنعت برای اسیدی کردن و دادن طعم ترش به بعضی از مواد غذایی بهره برده می‌شود که این مورد از مهم ترین مزایای اسید فسفریک محسوب می‌شود. نوشابه‌های گازدار و انرژی زا از جمله رایج ترین فراورده‌های تولید شده از اسید فسفریک محسوب می‌شوند. از دیگر کاربردهای این اسید در اقلام خوراکی، بکارگیری آن برای فراوری روغن‌های خوراکی مایع و جامد می‌باشد.

داروسازی

داروسازی از دیگر مقوله‌های مهمی است که اسید فسفریک در آن کاربرد ویژه‌ای دارد. از این محصول به عنوان ماده واسطه و جانبی در تولید دارو استفاده می‌شود. تولید محلولی برای تمیزکردن و جرم گیری دندان‌ها و همچنین تولید دهانشویه یکی از پر مصرف ترین زمینه‌های مصرف این اسید در صنعت داروسازی به شمار می‌آید.

حل کردن زنگار فلزات

از ترکیب کردن اسید فسفریک با اگزالیک اسید، پاک کننده قدرتمندی ایجاد می‌شود که به منظور شستن زنگ فلزات و دوده‌های ناشی از جوشکاری به کار می‌رود. با استفاده از این ترکیب شاهد سطحی تمیز و براق خواهید بود.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


مزایای اسید فسفریک

مزایای اسید فسفریک

در این بخش قصد داریم به شماری از مزایای اسید فسفریک در کشاورزی بپردازیم. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • دارای عملکردی قوی به منظور تامین فسفر مورد نیاز محصولات کشاورزی همچون: گیاهان زراعی، گیاهان گلخانه‌ای می‌باشد. به علاوه، با اصلاح خاک باعث افزایش راندمان جذب سایر عناصر به ریشه گیاهان خواهد شد.
  • حداقل 52% فسفر محلول و قابل جذب برای گیاه در اسید فسفریک یافت می‌شود که می‌تواند فسفر مورد نیاز گیاهان را برطرف سازد.
  • این اسید علیرغم اینکه می‌تواند فسفر موردنیاز گیاهان را برطرف سازد از قیمت مقرون به صرفه‌ای بهره می‌برد.
  • اسیدهای فسفریک با ایجاد تجرک بالا در خاک باعث رشد بهتر گیاهان خواهند شد.
  • استفاده از این اسید به عنوان کود هیچگونه آثار زیان باری برای انسان به همراه ندارد و مانند عناصر زیان بار دیگری مثل کادمیوم، سرب و آرسنیک سلامتی موجودات زنده را به خطر نمی‌اندازد.
  • در تولید کودهای فسفره مانند اوره فسفات و غیره از اسید فسفریک استفاده می‌شود که در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید کود به وفور استفاده می‌شود.
  • این اسید هیچگونه خطری برای کشاورزان ندارد. در صورت تماس این ماده با پوست انسان جای هیچ نگرانی نخواهد بود. همچین، آثار خورندگی ناچیزی روی فلزات دارد.
  • از آنجایی که کودهای فسفاته طی مدت زمان طولانی تری تجزیه شده و توسط گیاهان جذب می‌شوند، جایگزین خوبی به جای کودهای فسفاته خواهند بود. چرا که می‌تواند نیاز گیاهان به فسفات را در زمان ریشه زایی و گل انگیزی سریع تر و راحت تر برطرف کند.

بیشتر بخوانید: واکنش های نشادر


مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع

مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم اسید فسفریک نقش مهمی را در کشاورزی و رشد گیاهان به عنوان کود مایع دارد که مزایای اسید فسفریک غیر قابل چشم پوشی است. این اسید با تغذیه فسفات مورد نیاز گیاهان و ایجاد تغییراتی در خاک باعث می‌شود که گیاهان بهتر و سریع تر رشد کنند.

نتایج نشان می‌دهد که تقریباً 80 درصد از اسید فسفریک تولید شده در کارخانه‌ها، در تولید کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها مزیت اسید فسفریک نبوده؛ بلکه در خوراک دام و طیور به عنوان ماده افزودنی و طعم دهنده به کار می‌رود. کود حاصل از فسفات در خاک مناطق آبیاری شده به طور قابل توجهی به کار می‌رود. از دیگر مزایای برجسته اسید فسفریک به عنوان کود مایع عبارت است از:

  •       نفوذ بهتر کود مایع در خاک و به دنبال آن پراکندگی کامل فسفر اضافه شده در سراسر ریشه گیاه
  •       تامین بهتر مواد غذایی مورد نیاز گیاهان
  •       تبدیل فسفات‌های طبیعی خاک به ترکیبات محلول تر با قابلیت جذب بیشتر
  •       صرفه جویی در کار و تجهیزات به واسطه مایع بودن کود
  •       عدم تهدید برای سلامت انسان ها
  •       ایجاد زمان دقیق کاربرد برای تامین نیاز محصول

بیشتر بخوانید: کاربردهای سولفات منیزیم


blank

روش استفاده از اسید فسفریک به عنوان کود مایع

به دلیل اینکه که کود وارد شده به خاک مایع است، فسفر به صورت کامل به ریشه گیاه می‌رسد و باعث جذب مواد مغذی به گیاه خواهد شد. مزیت دیگری که استفاده از کود مایع به دنبال دارد، این است که می‌توان آن را در هر مرحله‌ای از رشد دانه به خاک اضافه کرد.

اثرات ناشی از کود مایع این قابلیت را دارد که بلافاصله بعد از مصرف شروع شود، ‌ای در حالی است که در صورت به کار بردن کود جامد باید مدتی را منتظر اثربخشی آن باشیم. برخی از محصولات مانند: چغندر قند نیاز دارند که فسفات مورد نیاز خود را در مراحل اولیه رشد گیاه دریافت کنند؛ بنابراین، استفاده از کود مایع می‌تواند گزینه خوبی به حساب بیاید.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه