تاثیر زغال فعال بر روی پوست

آیا می‌خواهید پوستی جوان‌تر و بدون منافذ داشته‌باشید؟ زغال فعال یکی از بهترین مواد طبیعی پاک‌کننده منافذ است که اثرات چشمگیری برای پوست نیز به‌همراه دارد. تاثیر زغال فعال بر روی پوست بسیار گسترده‌است و به بهبود بافت و ظاهر پوستی کمک شایانی می‌کند.

امروزه بسیاری از محصولات پوستی بر پایه این ماده ساخته می‌شوند و مدعی هستند که می‌توانند لک های صورت را به‌راحتی رفع کنند، پوست خشک یا چرب را بهبود بخشند و التیام‌دهنده آکنه هستند.

آیا تا به حال از این دسته از محصولات استفاده کرده و تاثیر زغال فعال بر روی پوست را مشاهده نموده‌اید؟ برای آشنایی بیشتر با تاثیرات این ترکیب هیجان‌انگیز در ادامه همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید: کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف


زغال فعال چیست؟

زغال فعال چیست؟

خیلی‌ها زغال فعال را با زغال معمولی به‌دست‌آمده از سنگ و چوب اشتباه می‌گیرند. این زغال به‌نام چارکل نیز شناخته می‌شود که زمینه‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد و از اعمال دمای بالا به زغال معمولی به‌دست می‌آید. هنگامی‌که زغال معمولی با دمای بسیار بالا مواجه می‌شود، تغییراتی در ساختار آن شکل می‌گیرد که به‌اصطلاح به این تغییرات فعال‌سازی می‌گویند. با فعال‌سازی زغال، نفوذ پذیری آن نیز بیشتر خواهد شد و این خاصیت برای پاک‌سازی و رفع سموم روی پوست بسیار مؤثر است.

به گفته متخصصان پزشکی، زغال فعال با مسمومیت شدید رفتار می‌کند و با متصل شدن به مواد سمی از جذب آن‌ها به بدن پیشگیری می‌کنند. به همین دلیل، گاهی‌اوقات برای درمان داخلی و رفع مسمومیت تجویز می‌شود. همچنین در محصولات مراقبت از پوست حضور چشمگیری دارد و دندان‌پزشکان به‌صورت موضعی از آن استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: گرفتن تلخی زیتون


 مزایای زغال فعال برای پوست

 مزایای زغال فعال برای پوست

زغال‌سنگ برای اکثر پوست‌ها مفید است، اما ممکن است تاثیرات مفیدتری برای پوست‌های چرب داشته‌باشد. در مراحل ساخت آن هیچ ماده شیمیایی حضور ندارد و به‌صورت کاملاً طبیعی به‌دست می‌آید. به همین دلیل، مناسب پوست‌های حساس نیز است و هیچ‌گاه موجب تحریک‌پذیری پوست نمی‌شود. فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد که محصولات پوستی مختلفی بر پایه این ترکیب با عنوان پاک‌کننده های صورت و صابون به فروش می‌رسانند و برای جذب مخاطبین بر مفید بودن زغال برای پوست تأکید دارند.

با این حال، هنوز به‌طور دقیق در مورد اثرات زغال فعال روی پوست اطلاعات کسب نشده است و شواهد کمی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد. همچنین آزمایشات در مقیاس‌های بزرگی که اثرات زغال فعال را به اثبات برساند در دست نیست.

حذف آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه

زغال فعال احتمالاً بر از بین بردن ناخالصی‌ها و کثیفی های پوست اثرگذار است و به بهبود بافت و ظاهر آن کمک می‌کند. یکی از مشکلات رایج، چرب بودن بیش از حد پوست است که به‌دلیل تولید بیش از حد سبوم، پوست براق به نظر می‌رسد. سموم برای محافظت از پوست و آبرسانی ضروری است، اما تولید بیش از حد آن موجب بسته‌شدن منافذ می‌شود و ایجاد لکه‌های پوستی تاثیرگذار است. زغال‌چوب می‌توان با خیساندن روغن‌های اضافی پوست، چربی را به‌حد اعتدال برساند.

براساس شواهد در سال 2019، ماسک‌های لایه‌بردار دارای زغال فعال، کم‌کم منافذ پوست را کوچک‌تر می‌کنند و با حذف سلول‌های مرده موجب پاک‌سازی عمیق پوست می‌شوند. همچنین بعد از هر بار استفاده حدود یک ساعت، منافذ بزرگ پوست را به‌حالت عادی برمی گردانند.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


بهبود آکنه و جوش‌های چرکی

بهبود آکنه و جوش‌های چرکی

محصولات زغال‌چوب به جذب و چسباندن روغن اضافی کمک می‌کنند و به پاک‌سازی جوش‌های سرسیاه و بهبود ظاهر آکنه یا لکه‌ها می‌پردازد. در حالی‌که انباشته‌شدن سلول‌های مرده و چربی روی صورت به ایجاد آکنه کمک می‌کند و در صورت عدم رفع آن، جوش‌های سرسیاه و سرسفید ظاهر می‌شود.

از دیگر مزایای استفاده از زغال، می‌توان به گردش هوای بهتر پوست صورت نیز اشاره کرد. زیرا با باز شدن منافذ پوست راحت‌تر تنفس می‌کند و گردش جریان خون موجب درمان انواع جوش و اکنه های پوستی می‌شود.

کاهش تحریکات پوستی

ویژگی‌های ضدباکتریایی و ضد قارچی به درمان پوست‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و می‌توان علائم حاصل از آن را کاهش دهد. بروز برخی تحریکات پوستی به‌دلیل بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس با محصولات زغال فعال قابل‌رفع است و کم‌کم پوست تسکین می‌یابد.

داشتن خواص ضد پیری

زغال فعال با خاصیت لایه‌برداری به پوست مرده جانی دوباره می‌بخشد و به‌دلیل داشتن بافت شنی و نرم، سلول‌های مرده را کنار می‌زند. این خاصیت موجب پیشگیری از بروز چین و چروک صورت می‌شود و درخشش خاصی به پوست هدیه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: روش ساخت کربن اکتیو


نحوه استفاده از زغال فعال برای پوست

نحوه استفاده از زغال فعال برای پوست

این‌روزها ماسک‌های مختلفی بر پایه زغال در فروشگاه‌ها ارائه می‌شود که می‌توانید با تهیه آن از فواید نام‌برده لذت ببرید. اما اگر تصمیم دارید محصولی طبیعی روی پوست خود استفاده‌کنید که حاوی مواد تشکیل‌دهنده و مواد نگهدارنده نباشد، با ترکیب برخی مواد ساده به‌راحتی از خواص ماسک زغال بهره‌مند می‌شوید:

  •  2 قاشق چای‌خوری آب
  • 1 قاشق چای‌خوری خاک رس بنتونیت
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زغال فعال
  •  2/1 قطره اسانس

استفاده از پودر زغال کمی سخت است و ممکن است کمی کثیف کننده باشد. پس بهتر است آن را به‌دور از خانه و در محیط باز درست کنید که مجبور نشوید کثیفی های حاصل از دمیده شدن زغال را تمیز کنید.

برای ساخت ماسک ابتدا باید آب و اسانس را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس خاک رس بنتونیت را به مخلوط آب اضافه کنید و حدود چند دقیقه منتظر بمانید که خاک توسط آب جذب شود. در آخر نیز پودر زغال و عسل خام را اضافه و با دیگر مواد ترکیب کنید تا زمانی که به شکل خمیر درآید.

صابون زغال فعال

صابون زغال فعال یکی از پرطرفدارترین محصولات مراقبتی برای درمان مشکلات پوستی رایج است که به‌خوبی کثیفی های روی پوست را از بین می‌برد و به درخشندگی آن کمک می‌کند. همچنین در رفع منافذ باز پوست اثرگذار است و استفاده مرتب از آن، آکنه و جوش‌های سرسیاه را درمان می‌کند.

افراد دارای پوست حساس و خشک به‌راحتی می‌توانند از این مدل صابون استفاده و محصولات دارای سولفات و خشن را دور بیندازند. البته نباید روتین‌های مراقبتی پوست فراموش شود، کسانی‌که دوست دارند پوستی بدون ایراد داشته‌باشند، باید از محصولات مرطوب‌کننده استفاده‌کنند.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


قرص و کپسول زغال فعال

قرص و کپسول زغال فعال

کپسول‌های زغال یکی دیگر از محصولات بر پایه این ماده پرخاصیت است که برای درمان نفخ شکم و مشکل سوء هاضمه کاربرد دارد. علاوه بر این، مصرف آن به‌مرور زمان به زیبایی و سفیدتر شدن پوست کمک می‌کند و مانع حضور سموم و اثرات منفی روی پوست که عامل اصلی پیری زودرس است، می‌شود.

پودر زغال فعال

معمولاً برای ساخت اسکراب از پودر زغال فعال استفاده می‌کنند که بر پاک‌سازی و لایه‌برداری پوست اثرگذار است. محصولاتی که از نظر ظاهری دارای ریز دانه است برای پوست‌های حساس و نازک انتخاب ایده الی شناخته می‌شود و به حذف جوش‌های پوستی بسیار کمک می‌کند. حتی این پودر بر درمان نیش حشرات و گزش آن‌ها اثربخش است.


بیشتر بخوانید: واکنش های نشادر


عوارض جانبی استفاده از زغال فعال

عوارض جانبی استفاده از زغال فعال

زغال فعال اصلاً خطرساز نیست و معمولاً به پوست هیچ آسیبی نمی‌زند، اما ممکن است مانند هر کدام از مراقبت‌های پوستی روی پوست‌های مختلف به اشکال مختلفی پاسخ دهد و استفاده زیاد از حد آن توصیه نمی‌شود. زیرا احتمال خشکی، خارش و قرمز شدن پوست را به‌دنبال دارد.

یکی از توصیه‌های مراقبتی برای استفاده از محصولات جدید روی صورت این است که در اولین مرحله تست آن را انجام دهید. برای این‌کار مقدار کمی از آن را در ناحیه دست یا آرنج خود بمالید. اگر بعد از چند ساعت هیچ عامل تحریک‌کننده ای مشاهده نکردید، می‌توانید از محصول مورد نظر استفاده‌کنید.

سخن نهایی

تاثیر زغال فعال بر روی پوست صورت اصلاً جادویی نیست و هرگز بعد از یک بار استفاده از محصولات مراقبتی بر پایه این ماده شاهد رفع تمام مشکلات پوستی نخواهید! اما می‌توان با برنامه منظم مراقبت از پوست می‌توان از پاک‌سازی منافذ مطمئن شد و کم‌کم به چهره‌ای شاداب و جوان دست یابیم.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه