انواع کود برای درخت پسته

تنظیم برنامه کود برای درخت پسته به عوامل مختلفی از جمله شناخت نوع رشد نهال، نیاز آن، نوع خاک و عناصر مورد نیاز برای رشد پسته بستگی دارد. کود برای درخت پسته بسیار مهم و ضروری است و نکات مهمی برای کوددهی و تغذیه درختان باغ پسته وجود دارد که در فصول مختلف از جمله بهار و تابستان باید مورد توجه قرار گیرد.

برای باروری درخت پسته چقدر زمان لازم است؟

میوه دهی پسته به روش گرده افشانی انجام می‌شود. به همین دلیل برای باردهی پسته به هر دو درخت نر و ماده نیاز است. معمولاً به ازای هر 15 یا 10 درخت پسته یک درخت نر کاشته می شود.

بذر پسته 2 سال طول می‌کشد تا به نهال تبدیل شود و نهال پسته 5 سال طول می‌کشد تا به ثمر برسد. البته در سالهای اول عملکرد کم است. معمولاً 10 تا 12 سال طول می‌کشد تا به نتیجه اقتصادی برسد.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات منیزیم در پرورش ماهی


چه اصولی را باید برای بازدهی بیشتر رعایت کنیم؟

چه اصولی را باید برای بازدهی بیشتر رعایت کنیم؟

هر کشاورز که در باغ خود درخت پسته می‌کارد باید از نیاز این درخت و کودهای شیمیایی مورد نیاز برای تقویت و تغذیه آن استفاده کند. زیرا داشتن برنامه کوددهی سالانه برای درختان پسته تاثیر مستقیمی در رشد سریعتر و بیشتر بذر پسته و سلامت درخت و میوه آن دارد.

همچنین توجه به نکات بسیار ضروری و مهم است:

  • خاک مناسب برای کاشت پسته را بشناسید. PH خاک باید کاملا خنثی باشد.
  • در طول سال باید از درخت پسته به خوبی مراقبت کنید.
  • بهترین دما برای پرورش آنها 20 تا 45 درجه سانتیگراد است.
  • برای درک نیازهای خاک باغچه، باید آن را آزمایش کنید تا کمبود های خاک را بشناسید.

کود های ازته در چه زمانی و به چه روشی مصرف می‌شوند؟

کود های ازته باید در 3 سری مصرف شوند. در سری اول نصف کود را در اسفند ماه به گیاه بدهید. مابقی آن را نیز به دو قسمت تقسیم کنید.

قسمت اول را برای اردیبهشت تا خرداد ماه و قسمت بعدی را قبل از برداشت محصول و به صورت محلول در آب، به گیاه برسانید.

کود های مناسب پسته در فصل بهار کدام اند؟

یک طرح رایج کود برای درخت پسته شامل اضافه کردن 8-12 پوند است. (3,6 – 5,4 کیلوگرم) N-P-K 12-12-17 + 2MgO به ازای هر درخت بالغ در اواخر زمستان و اوایل بهار (بهمن – اسفند) و تزریق کود محلول در آب N-P-K 15-15-15 از طریق آبیاری سیستم در فصل بهار.

در کودهایی که در فروردین به گیاه می‌دهیم باید شرایط رشد بیشتر جوانه ها و افزایش مقاومت و جلوگیری از ریزش آن‌ها را فراهم کنیم. بنابراین کودهای حاوی عناصر میکرو هیومیک اسید و کودهای حاوی نیتروژن بهترین گزینه برای درختان پسته در این ماه هستند.

آغاز جوانه زنی

در این ماه جوانه ها شروع به متورم شدن می‌کنند. بنابراین درخت پسته به عناصر بیشتری نیاز دارد. برنامه کود پسته باید شامل تمام عناصر فسفر، پتاسیم و نیتروژن باشد. همچنین بهترین گزینه کودهای فسفر بالا برای درختان پسته است. این کودها باعث افزایش فتوسنتز در درخت می‌شوند.

فلسی شدن جوانه های رویشی و زایشی

برنامه کود پسته در این ماه بسیار مهم است. پسته در این ماه به تمام عناصر کلان نیاز دارد. در این سطح کودهای نیترات کلسیم، کودهای کلات آهن و روی برای تامین درخت پسته توصیه می‌شود.

تشکیل مغز (اواخر خرداد و تیر)

نقش پتاسیم در این مرحله بسیار زیاد است. زیرا هسته گیاه در این مرحله پر و در حال رشد است. بنابراین باید در برنامه کود پسته در این ماه، کودهای پر پتاس بیشترین نقش را ایفا کنند. بهتر است این کودها حاوی ریز مغذی ها نیز باشند.

در زمان تشکیل مغز گیاه، از کود های حاوی سولفات پتاسیم استفاده کنید تا باروری گیاه را افزایش داده و از ضعیف شدن گیاه پیشگیری کنید. کود برای درخت پسته در این مرحله بسیار ضروری است.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات روی در داروسازی


کود های مناسب پسته برای جلوگیری از نماتد

کود های مناسب پسته برای جلوگیری از نماتد

نماتد یا همان حاشیه خشکی، یکی از بیماری های رایج درخت پسته است که سالانه ضرر های بسیاری به کشاورزان می‌زند.

علائم این بیماری شامل:

  • گره شدن و حالت گره ای پیدا کردن ریشه
  • برگ های زرد و بی جان
  • کوتاه شدن ریشه
  • کاهش رشد درخت
  • ماهش باردهی و محصول

برای پیشگیری و یا درمان این بیماری، باید از کود های حاوی سولفات پتاسیم، سولفات فسفات، سوپر فسفات ساده، تریپل، اسید فسفریک و اوره فسفات استفاده کنید.

لزوم استفاده از کودهای مناسب پسته در فصل خواب

در این زمان باید درخت را برای جوانه زنی آماده کرد. بنابراین این بهترین زمان برای گچ پسته است. در این زمان در برنامه ریزی کود برای درخت پسته، باید کود مرغی و کودهای حاوی پتاسیم، فسفات، آهن، منیزیم و اسید هیومیک گنجانده شود.

بهترین روش کود دهی در فصل زمستان به چه صورت است؟

در این زمان باید درخت را برای جوانه زنی آماده کرد. بنابراین این بهترین زمان برای گچ پسته است. در این زمان در برنامه ریزی کود پسته باید کود مرغی و کودهای حاوی پتاسیم، فسفات، آهن، منیزیم و اسید هیومیک گنجانده شود.

نقش نیتروژن در پسته و علائم کمبود آن در پسته چیست؟

معمولاً تشخیص کمبود نیتروژن در خاک مشکل است و بستگی زیادی به تعیین تراکم ریشه درختان پسته و نمونه برداری از خاک دارد.

محتوای نیتروژن بحرانی در خاک 0.1-0.2٪ است. تعیین میزان دقیق کمبود با آنالیز برگ آسانتر است. به طوری که حد بحرانی نیتروژن در برگ پسته 2/2-2 درصد ماده خشک است.

علائم کمبود نیتروژن در اوایل فصل رشد به گونه‌ای است که برگ‌های پایین درخت کم‌نورتر، کوچک‌تر، با کاهش سطح برگ و کاهش رشد شاخه‌ها و تاج‌های درخت است و در پاییز، برگ‌های پیر زودتر از حد معمول می‌ریزند.

 کمبود نیتروژن در ابتدای فصل باعث زرد شدن برگ ها روی شاخه ها، کاهش رشد، کوچک شدن برگ ها و باریک شدن شاخه های شاخه های تازه روییده شده و در پایان فصل باعث کم شدن مخچه و دانه های سبک می شود.

اهمیت و نقش پتاسیم در درخت پسته

کمبود پتاسیم باعث کاهش تولید و کیفیت درختان پسته می‌شود. حداقل سطح پتاسیم در برگها (به منظور جلوگیری از کمبود تابستان) 0.7 تا 0.9٪ است.

علاوه بر این، مشخص شده است که درختان پسته در صورت کمبود پتاسیم و/یا فسفر راحت‌تر به Verticillium dahliae (نوعی قارچ که باعث پژمردگی و پوسیدگی درخت می‌شود) آلوده می‌شوند.

همچنین کمبود پتاسیم، منجر به درصد بالایی از آجیل خالی می‌شود.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات آهن در کشاورزی و باغداری


ریز مغزی های مهم برای درخت پسته و علائم کمبود آن

ریز مغزی های مهم برای درخت پسته و علائم کمبود آن

درخت پسته مانند سایر گیاهان برای رشد خود به عناصر مختلفی نیاز دارد. برخی از این عناصر به عنوان عناصر ماکرو یا مغذی و برخی به عنوان عناصر ریز مغذی یا عناصر خرد شناخته می‌شوند. از این رو کود برای درخت پسته بسیار مهم و ضروری است.

این مواد مغزی شامل:

  • نیتروژن
  • فسفر
  • پتاسیم
  • گوگرد
  • کلسیم
  • منیزیم
  • اهن
  • فلز روی
  • منگنز
  • مس
  • بور

در ادامه به مهمترین ریز مغذی ها اشاره کرده و اطلاعات مورد نیاز را به شما منتقل می‌کنیم.

کلسیم، مهمترین ریز مغزی برای پسته

در گیاهانی که کمبود کلسیم دارند، برگها جوان و نزدیک به انتهای شاخه، چروکیده و کج هستند و نوک و حاشیه برگها به سمت بالا یا پایین لوله است.

کمبود کلسیم در خاک های مناطق پسته کاری کمتر از خاک های خیلی سبک و شنی است. کمبود کلسیم بیشتر کیفی است و در نتیجه برهمکنش با عناصر دیگر یا عدم انتقال مناسب در گیاه ایجاد می‌شود.

کلسیم سبب بهتر رسیدن و زودتر رسیدن میوه ی درخت می‌شود و از طرفی نیتروژن برای تولید محصول و رشد گیاه بسیار ضروری است.

پس بهترین راهکار برای تامین نیاز های درخت، استفاده از کود برای درخت پسته است البته کودی که حاوی نیترات کلسیم باشد.

علائم و آثار کمبود روی

علائم کمبود در اوایل فصل رشد ظاهر می‌شود، به خصوص اگر کمبود شدید باشد. اولین اثر این کمبود، تاخیر در باز شدن جوانه های رویشی و زایشی درخت است که ممکن است تا یک ماه به تاخیر بیفتد.

هنگامی که جوانه های رویشی باز می‌شوند، برگ های انتهایی درخت کوچک شده و ریزه و دمبرگ می‌شوند. در صورت کمبود شدید روی، خشک شدن شاخه ها نیز رخ می‌دهد و میوه پسته به وضوح کوچکتر و قرمزتر از میوه سالم روی شاخه های درخت است.


بیشتر بخوانید: کاربردهای سولفات منیزیم


کمبود مس بیشتر در چه شرایطی اتفاق می‌افتد و علائم آن چیست؟

کمبود مس بیشتر در چه شرایطی اتفاق می‌افتد و علائم آن چیست؟

علائم کمبود مس در پسته از اواسط تابستان با سوختگی برگها در نزدیکی سر شاخه ها شروع می‌شود.

برای رفع کمبود مس، علاوه بر محدودیت های بحرانی آن در خاک و برگ، باید به pH خاک و برهمکنش آن با سایر غذاها نیز توجه ویژه داشت.

سطح بحرانی مس در خاک 0.5-1 میلی گرم در کیلوگرم و در برگ پسته 4 میکروگرم در هر گرم ماده خشک گیاه است.

جمع بندی

چک کردن مواد مغذی خاک و pH قبل از اعمال هر روش کوددهی حیاتی است. همانطور که تقریباً در همه درختان میوه نیز اتفاق می‌افتد، تجزیه و تحلیل برگ برای تشخیص و اصلاح کمبود مواد مغذی بسیار مهم است. درخت پسته برای سالم ماندن و رشد به حداقل دوازده عنصر نیاز دارد، اما درختان شما ممکن است اصلا نیازی به کود دهی نداشته باشند.

کود برای درخت پسته بسیار ضروری و حیاتی است و در زمان های مختلف رشد گیاه به آن داده می‌شود. ندادن این کود ها و رسیدگی نکردن به آن، سبب ضعیف شدن و بار ندادن آن خواهد شد. پس بهتر است موارد ذکر شده را جدی بگیرید!

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه