کاربرد نشادر در خوراک دام و طیور

نشادر یا همان آمونیوم کلرید با فرمول شیمیایی NH4CL، یکی از افزودنی های پرطرفدار برای خوراکی انواع دام و طیور است که تاثیر فوق العاده ای روی رشد و پرورش آن ها می گذارد. این ماده شیمیایی به دو صورت صنعتی و خوراکی تولید می شود و علاوه بر خوراک دام ها در زمینه های دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین کاربرد نشادر در خوراک دام و طیور می توان به بهبود عملکرد ادرار آن ها اشاره کرد و اثربخشی بی نظیری روی درمان سنگ های ادراری حیوانات می گذارد. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد کاربرد نشادر در خوراک دام و طیور صحبت کنیم:

نشادر از نظر ظاهری کریستالی و بدون رنگ است که خیلی سریع رطوبت را جذب می کند و طعمی خنک، شور و کمی تند دارد. این ماده در آب کاملا حل می شود و حلالیت بسیار کمی در الکل دارد. همچنین خاصیت اسیدی آن به دلیل حضور CL است که به اشکال مختلف جامد و مایع قابل دسترسی می باشد. ایمن کلرید آمونیوم نسبتا مناسب است و تنها در مواردی موجب تحریک چشم می شود و ممکن است از طریق پوست جذب بدن شود.


بیشتر بخوانید: گرفتن تلخی زیتون


آمونیوم کلراید یا نشادر چیست؟

آمونیوم کلراید یا نشادر چیست؟

آمونیوم کلراید یا نشادر نمکی جامد و بلورین است که به صورت جامد و بلورین نمایان می شود و هیچ بویی ندارد. اما مزه آن کمی تند و ناخوشایند است. محلول این ترکیب خاصیت اسیدی کمی دارد و به عنوان ترکیب غیرآلی شناخته می شود. همچنین عامل بسیار خوبی برای این خلط و ادرار است و در زمینه های درمانی بسیار کاربرد دارد.

همچنین در تولید کودهای کشاورزی مانند کلرآمونیم فسفات به عنوان منبع نتیروژن استفاده می شود که رایج ترین محصولات کشاورزی مانند برنج و گندم با کمک این ترکیب به دست می آید و بارور می شود. از دیگر کاربردهای کلرید آمونیوم می توان به تهیه فلزات برای خلق پوشش های عالی قلع و گالوانیزه اشاره کرد که باعث تمیز کردن سطح قطعات فلزی می شود.

نشادر برای اولین بار در قرن 18 در صنایع مختلف به صورت شیمیایی استفاده شد که کم کم گزینه ایمن تر و کم رطوبت آن شکل گرفت. آمونیاک نیز نامی است که برای آمونیوم کلرید طبیعی و معدنی انتخاب کرده اند که این ماده از تجمع گازهای حاصل از زغال سنگ و سوزاندن زباله های زغال سنگ بدست می آید. به همین دلیل، نشادر به صورت کاملا طبیعی در کنار دهانه های آتشفشانی حضور دارد.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


فرمول نشادر

فرمول نشادر

نشادر یا Ammonium chloride ترکیبی غیرآلی است که به صورت فرمول NH2CL نوشته می شود. این ترکیب در دوره های بسیار دور از دو منبع کوه های قرقیزستان و بخارهای آتشفشان کوه تفتان کشور خودمان بدست می آمد. دسترسی دیگر کشورها به کلرور آمونیوم از راه جاده ابریشم بود که به راحتی در سمت شرق و غرب حضور پیدا کرد. سپس عرب های مصری، توانستند کلراید آمونیوم را از دودهای کود شتر بدست آورند و این منبع جایگزین دو منبع قبلی شد.

امروزه برای روش های مختلفی برای بدست آوردن نشادر روی کار آمده و کاربرد نشادر در خوراک دام و طیور بسیار گسترده است. از جمله فرآیند رایج برای تولید نشادر می توان به گزینه زیر اشاره کرد:

CO2 + 2 NH3 + 2 NaCL + H2O à 2 NH4CL + Na2CO3

همچنین این ترکیب به صورت تجاری با ترکیب آمونیاک یا اسید کلریدریک  بدست می آید. همچنین آمونیوم کلرید بدست آمده کنار سنگ های آتشفشانی نزدیک منافذ آزادکننده بخار به صورت کریستالی هستند و خیلی سریع رسوب می کنند. زیرا دارای طول عمر کوتاهی هستند و سرعت حل شدن شان داخل اب بالاست.


بیشتر بخوانید: روش ساخت کربن اکتیو


نشادر در غذای حیوانات

نشادر در غذای حیوانات

آمونیوم کلراید فید گرید داخل انواع خوراکی های حیوانی حضور پررنگی دارد و برای انواع حیوانات خانگی مانند گاو، بره و حتی گربه و سگ استفاده می شود. این ماده تاثیر فوق العاده ای روی پیشگیری از ایجاد سنگ های ادراری حیوانات می گذارد و در درمان این مشکل گزینه مناسبی است. معمولا نشادر فید گرید با درصد خلوص 98 ارائه می شود و جالب است بدانید نه تنها برای حیوانات بلکه به صورت خوراکی برای انسان ها نیز تولید می شود.

این ماده به صورت پودری دارای طعم و عطر مناسبی است و در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. از جمله زمینه پرکاربرد آمونیوم کلراید می توان حضور آن به عنوان ماده مغذی در مخمرهای نان، آبجو، سس سویا و بیسکوییت اشاره کرد که به ایجاد عطر و طعم لذید نان بسیار کمک می کند. همچنین در تهیه برخی شیرینی ها، کلوچه ها و کوکی استقاده می شود که باعث ترد و خوشمزه شدن آن ها می شود و در تولید نوشیدنی های گازدار حضور پررنگی دارد.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


نشادر در غذای اسب

نشادر در غذای اسب

مطمئنا خیلی در مورد نشادر اسب شنیده اید یا اسم آن برایتان آشنا بنظر می رسد. این ماده برای درمان عفونت های ادراری اسب استفاده می شود و وجود آن در مواد غذایی حیواناتی مانند اسب و بز از بروز عفونت دستگاه ادراری پیشگیری می کند. زیرا مصرف آن موجب افزایش دفعات ادرار می شود و به افزایش حجم آن نیز کمک می کند. بدین صورت، عفونت سریع تر خارج می شود. همچنین در رفع سنگ های دستگاه اداری کاربرد دارد و به درمان آن بسیار کمک می کند.

البته دقت داشته باشید امکان اضافه کردن ماده نشادر به مواد غذایی اسب و دیگر حیوانات وجود ندارد و تنها باید آن را در قالب دارو یا افزودنی مواد غذایی استفاده کنید. این ماده شیمیایی در زمینه پزشکی بسیار کاربرد دارد و حضور آن در برخی ترکیبات دارویی مشاهده می شود.

برای مثال، به عنوان عامل خلط آورد در تولید برخی شربت ها وجود دارد که با تحریک مخاط تنفسی موجب افزایش مایع اضافی می شود. همچنین نمک های آمونیوم به تحریک مخاط معده کمک می کند و باعث حالت تهوع و استفراغ می شود.

سخن نهایی

نشادر ترکیبی است که به دو صورت صنعتی و خوراکی تولید می شود و با درصد خلوص مختلف در بازار موجود است. این ماده خوراکی در زمینه های مختلف هم برای انسان استفاده می شود و هم برای حیوانات کاربرد دارد. کاربرد نشادر در خوراک دام و طیور به درمان عفونت های ادراری بسیار کمک می کند و به عنوان افزدونی مفید و اثربخش شناخته می شود.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه