خواص گلیسیرین برای پوست

در توضیح خواص گلیسیرین برای پوست می توان آن را یکی مهمترین ترکیبات اساسی در لوازم آرایشی و بهداشتی دانست که می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. از مهمترین خواص گلیسیرین برای پوست تاثیر آن در روشن کردن رنگ پوست و خاصیت ضدجوش بودن آن است. در ادامه به برخی دیگر از فواید منحصر به فرد گلیسیرین اشاره می شود.

خواص گلیسیرین برای پوست صورت

گلیسیرین یکی از ترکیبات پرکاربرد لوازم آرایشی و بهداشتی است که پیشینه طولانی کاربردی از گذشته دارد. از این ماده در صنعت صابون سازی نیز کاربرد بالایی دارد. گلیسیرین به شکل مایع بی رنگ و بی بو است که پایداری بالایی دارد.

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید اینکه از گلیسیرین برای انواع پوست می توان استفاده کرد. به طور مثال پوست های خشک و دهیدراته با گلیسیرین به خوبی رطوبت رسانی می شوند. برای پوست های چربی که مستعد آکنه و جوش هستند نیز سرشار از خاصیت ضدجوش است.

از مهمترین خواصی که می توان برای گلیسیرین برشمرد:

  •       آبرسانی و رطوبت دهی
  •       تنظیم اسیدیته پوست
  •       ضد قارچ
  •       لایه بردار قوی
  •       پاک کننده پوست
  •       داروی اصلی در رفع ترک پا
  •       ضد پیری و آبرسان
  •       مسکن التهابات پوستی

بیشتر بخوانید: کاربرد اروزیل در داروسازی


چرا استعمال گلیسیرین برای دور چشم ممنوع است؟

چرا استعمال گلیسیرین برای دور چشم ممنوع است؟

یکی از نکاتی که در استفاده از گلیسیرین مدنظر قرار دهید استفاده از این ماده برای پوست دور چشم است. اگرچه گلیسیرین منع کلی برای استفاده دور چشم ندارد با این وجود از گلیسیرین باید با ملاحظه فراوان استفاده کنید تا بتوانید نتیجه مناسبی حاصل کنید. یکی از راه هایی که می توان آن را مدنظر قرار داد اینکه قبل از استفاده از گلیسیرین حتما روی پوست دست تست شود، در صورت نداشتن حساسیت می توان به صورت رقیق شده و یا لوازم آرایشی و بهداشتی استاندارد برای پوست دور چشم استفاده کرد.

حساسیت و نازکی پوست دور چشم از مهمترین عللی است که به طور کلی استفاده از استفاده گلیسیرین برای دور چشم را با ملاحظاتی مواجه می کند.اما در مجموع خاصیت آبرسانی، رطوبت دهی و ضدپیری این ماده به یکی از عوامل اساسی در حفظ سلامت پوست اطراف چشم است. علاوه بر اینکه چروک های ریز پنجه کلاغی که در اثر خندیدن اطراف چشم ظاهر می شود، تیرگی و پف دور چشم را نیز بهبود می بخشد.

پاک کنندگی گلیسیرین

از مهمترین خواص گلیسیرین برای پوست می توان به ویژگی پاک کنندگی آن اشاره کرد که بسیار مفیدتر از شیرپاک کن و سایر پاک کننده های آرایشی و بهداشتی دیگر است. گلیسیرین به شکل خالص باعث خشکی، آلرژی یا بروز آکنه روی پوست می شود. از همین رو می توان مقداری از گلیسیرین را با شیر، آب یا گلاب ترکیب و از آن برای پاکسازی صورت از لوازم آرایشی، آلودگی های محیطی و… استفاده کرد. ماندگاری این ترکیب روی پوست آسیبی برای پوست صورت به همراه ندارد. با این وجود سعی شود گلیسیرین برای ساعات طولانی روی پوست باقی نماند.

ملاحظات مصرف گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین اگرچه ماده ای بسیار مفید برای حفظ سلامت پوست صورت، لب ها و پوست سایر نقاط بدن به شمار می آید اما در استفاده از آن باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. همانطور که پیشتر گفته شد، استفاده از گلیسیرین خالص برخلاف ترکیبات دارای گلیسیرین باعث بروز خشکی و بی آب شدن پوست می شود از همین رو باید در استفاده از این ماده احتیاط لازم را به عمل آورد. از مهمترین ملاحظات در استفاده از گلیسیرین برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قبل از استفاده از گلیسیرین روی پوست صورت ابتدا کمی از آن را روی پوست دست تست کنید، در صورت مشاهده علائم حساسیت پوستی از آن برای صورت و سایر نقاط بدن استفاده کنید.
  2. از تماس گلیسیرین خالص با پوست پرهیز کنید، چرا که حالت چسبنده آن باعث جذب آلودگی ها به پوست می شود. علاوه بر اینکه باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست می شود.همچنین از این ماده به همراه لوسیون های جامد استفاده نکنید چرا که حالت چسبناک گلیسیرین را تشدید کرده و حس ناخوشایندی دارد.
  3. گلیسیرین را به صورت رقیق شده در آب یا گلاب روی پوست استفاده کنید و سعی کنید به صورت طولانی مدت این ماده روی پوست باقی نماند.
  4. در زمان خروج از منزل گلیسیرین روی سطح پوست را بشویید تا باعث جذب آلودگی های هوا به پوست نشود.
  5. گلیسیرین در دو نوع حیوانی و گیاهی تولید می شود، شما می توانید از هر کدام بنا به نیاز خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


فواید گلیسیرین برای پوست

فواید گلیسیرین برای پوست

خواص گلیسیرین برای پوست تقریبا زیاد و در عین حال ماندگار است که در ادامه به تعدادی از مهمترین خواص این ماده جادویی اشاره می کنیم:

زیرتیترها:

  • مرطوب کنندگی: اصلی ترین خواص گلیسیرین برای پوست را می توان رطوبت دهی آن برای پوست برشمرد. این ماده به حفظ آب پوست در برابر هوا کمک کرده و مانع دهیدراته شدن پوست صورت می شود.
  • ضد آکنه بودن: جوش و آکنه از مهمترین مشکلات پوستی است که بر زیبایی پوست تاثیر منفی دارد. گلیسیرین یکی از مواد اصلی اکثر ترکیبات ضدآکنه ای است که در داروخانه ها عرضه می شود. از این ماده می توانید به صورت روزانه برای از بین بردن آکنه و جوش صورت استفاده کنید.
  • ضد پیری بودن: حفظ آب پوست و ممانعت از دهیدارته شدن پوست توسط گلیسیرین را می‌توان عامل جدی در پیشگیری این ماده در برابر پیری پوست دانست.
  • رفع جوش های سرسیاه: جوش های سرسیاه معضلی است که افراد دارای پوست مستعد جوش از آن رنج می برند. یکی از خواص گلیسیرین برای پوست راحت شدن از شر جوش های سر سیاه است.
  • مقابله با بیماری های پوستی: بسیاری از تحقیقات داخلی و خارجی تایید کرده اند که گلیسیرین به بازسازی پوست و حفظ سلامت آن کمک شایانی می کند. از خواص گلیسیرین برای پوست مستعد بیماری های مزمن مثل پسوریازیس، اگزما، بیماری های قارچی و… نیز بسیار استفاده می شود. این موضوع طی تحقیقات مختلف اثبات شده گلیسیرین در درمان و بهبود زخم نیز تاثیر به سزایی دارد.
  • مقابله با لکه های پوستی: خاصیت ضد باکتریایی و آبرسانی گلیسیرین برای پوست به حفظ تعادل pH  پوست کمک می کند. از همین رو استفاده روزانه از این ماده می تواند پوست صورت را در برابر لک یا از بین بردن لک های قدیمی یاری کند.
  • برطرف کننده خشکی لب: اینکه بسیاری افراد از ترک پوست لب در فصول مختلف رنج می برند درمان ساده ای دارد. از دیرباز ترکیب قدیمی و خانگی گلیسیرین و عسل برای حفظ رطوبت و سلامت پوست تجویز مادرها و مادربزرگ های ایرانی بود که نشان می دهد این ماده برای سلامت لب ها نیز موثر است. این ماده غیر سمی با رطوبت دهی و آبرسانی به لب ها مانع جدی در خشکی لب ها و ایجاد ترک است.
  • ترمیم محل سوختگی: سوختگی پوست یکی از مشکلات دردناکی است که می تواند برای هر فردی رخ دهد. براساس درجه سوختگی می توان از گلیسیرین برای بهبود سوختگی خفیف پوست استفاده کرد. گلیسیرین خارش و سوزش پوستی که دچار سوختگی خفیف شده بهبود می بخشد.
  • داشتن خاصیت ضد آفتاب: اگرچه هیچ ماده ای نمی تواند جای ضدآفتاب مناسب هر پوست را بگیرد، اما شاید برای شما تعجب آور باشد که بدانید یکی از خواص گلیسیرین برای پوست همین خاصیت ضدآفتاب بودن آن است. این ماده پوست را در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه