مزایای جوش شیرین برای دندان

جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود، نوعی ماده پر مصرف در کارهای روزمره محسوب می‌شود. ادعاهای فراوانی درباره مزایای جوش شیرین برای دندان مطرح شده است؛ به همین دلیل افراد زیادی با دندانپزشک خود درباره صحت این ادعا ها مشورت می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره مزایای جوش شیرین برای دندان و همچنین کاربرد این ماده بیشتر بدانید.

جوش شیرین به عنوان خمیر دندان

جوش شیرین به عنوان خمیر دندان

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، پودری سفید و ریز است که کاربردهای خانگی بیشماری دارد. یکی از محبوب ترین کاربردهای آن به عنوان پاک کننده و سفید کننده دندان است. استفاده از جوش شیرین به عنوان خمیر دندان مزایایی به همراه دارد. در ادامه به مزاییا استفاده از آن می‌پردازیم:

پلاک و التهاب لثه را کاهش می‌دهد

بیوفیلم ها در واقع بخش هایی هستند باکتری ها در آنجا به فعالیت میپردازند و از این طریق که به سطح دندان شما می‌چسبند. بعد از گذشت زمان این باکتری ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب لثه و حفره می‌شوند. پلاک یکی از نمونه های بیوفیلم های دندانی محسوب میشود. دانه های جوش شیرین با مختل کردن بیوفیلم، تعداد باکتری ها را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها کمک می‌کند.

ممکن است باکتری ها را کاهش دهد

برخی از باکتری های مضر برای رشد در دهان به شرایط اسیدی بیشتری نیاز دارند. مطالعات نشان داده است که وقتی دهان خود را با محلول جوش شیرین و آب شستشو می‌دهید، PH دهان شما افزایش می‌یابد و میزان اسیدی بودن آن را کاهش می‌یابد. در نتیجه، استفاده از جوش شیرین به عنوان خمیر دندان ممکن است از  تکثیر باکتری های ایجاد کننده حفره در دهان جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید: کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف


یک روش بدون فلوراید است

دندان ها را سفید می‌کند

همانطور که میدانید جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است و به دلیل خاصیت سایندگی ملایمی که دارد  در از بین بردن جرم های روی دندان و درخشان کردن آن موثر است. به همین علت بی کربنات سدیم  یک عنصر محبوب در بسیاری از خمیردندان های تجاری محسوب می شود و این موضوع یکی دیگر از مزایای جوش شیرین برای دندان ها می‌باشد. 

یک روش بدون فلوراید است

فلوراید بیش از حد می‌تواند برای بدن و به خصوص برای کودکان زیر 6 سال مضر باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که سمی بودن فلوراید اتفاقی نادر است و خطرات آن تنها زمانی نگران کننده است که در مقدار بسیار زیادی مصرف شود. مسمومیت با فلوراید می‌تواند منجر به درد، استفراغ، اسهال، مشکلات کلیوی و قلبی شود. به همین دلیل، بسیاری از مردم خمیر دندان ساده مثل جوش شیرین را ترجیح می‌دهند که فاقد فلوراید و خطرات ناشی از آن باشد.

 

ارزان است

جوش شیرین مقرون به صرفه است و تقریباً در هر داروخانه، خواربار فروشی و حتی مغازه های کوچک در دسترس است. این موضوع یکی دیگر از مزایای جوش شیرین برای دندان ها محسوب می‌شود.

 

جوش شیرین به عنوان مسکن دندان درد

جوش شیرین می‌تواند کاربردهای دارویی نیز داشته باشد. برای درمان دندان درد، لازم است یک پنبه را خیس کنید و آن را درون مقداری بی کربنات سدیم فرو ببرید تا به آن آغشته شود. سپس پنبه را  روی دندان آسیب دیده قرار دهید تا درد کاهش یابد. از طرف دیگر، می‌توانید یک قاشق چای خوری از بی کربنات سدیم را با آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

 

سفید کردن دندان با بی کربنات سدیم یا جوش شیرین

یکی از قابل اعتماد ترین و موثرترین روش های خانگی برای سفید کردن دندان استفاده از مخلوط ساده بی کربنات سدیم و آب است. بی کربنات سدیم به دلیل شکل ساختاری و پودری که دارد، نوعی ساینده ملایم است و میتواند به از بین بردن لکه‌های بیرونی دندان‌ها کمک کند. جوش شیرین در مقایسه با موادی که سایندگی بالاتری دارند می‌تواند با قدرت بیشتری عمل لکه برداری را انجام داده و در نتیجه سفید کردن دندان ها را به همراه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: گرفتن تلخی زیتون


 

خواص جوش شیرین و آبلیمو برای دندان

خواص جوش شیرین و آبلیمو برای دندان

ترکیب جوش شیرین و آب لیمو نوعی درمان خانگی محبوب برای درخشان کردن دندان‌ها محسوب میشود. برخی افراد ادعا می‌کنند که جوش شیرین و آب لیمو می‌تواند به بهبودی پوست، درمان سوزش سر دل و سفید کردن دندان ها کمک کند.

لیمو و جوش شیرین دو ماده طبیعی و ارزان هستند و به راحتی قابل دسترس اند. این دو در زمان ترکیب شدن با یکدیگر، خاصیت بوزدایی و از بین بردن لکه ها را نیز به همراه دارند. همین واکنش شیمیایی برای از بین بردن لکه های موجود مینای دندان مفید است.

برای استفاده روی دندان ها، مقدار کمی جوش شیرین را با آب لیمو مخلوط کرده و روی دندان ها بمالید. قبل از مسواک زدن و شستشو، اجازه دهید محلول به مدت یک دقیقه روی دندان باقی بماند. البته توجه داشته باشید که آب لیمو ماده ای بسیار اسیدی است و همین قدرت لکه بری میتواند سبب آسیب به مینای دندان شود. بنابراین بهتر است از این ترکیب فقط یک بار در هفته استفاده شود تا به مینای دندان شما آسیب نرسد.

جوش شیرین و آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید نوعی ماده سفید کننده است و لکه ها را از بین می‌برد، بنابراین رنگ سفید را به دندان های شما را باز می‌گرداند. پراکسید هیدروژن غلیظ می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند؛  بنابراین توصیه می‌شود که ابتدا پراکسید هیدروژن را با آب رقیق کنید سپس مخلوط رقیق شده را به مدت یک دقیقه دور دهان خود بچرخانید و سپس آن را به بیرون بریزید و کاملا با آب شستشو دهید.

از آنجایی که آب اکسیژنه رقیق شده به اندازه نوع غلیظ آن موثر نیست، این حرکت را حداقل چند بار در هفته تکرار کنید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد آن میتواند به مینای دندان شما آسیب جدی برساند.

همانطور که پیشتر به ان اشاره شد، جوش شیرین نوعی ساینده است و به از بین بردن لکه ها از سطح دندان ها کمک می‌کند و باعث درخشان شدن آنها می‌شود. با این حال، جوش شیرین  توانایی از بین بردن لکه های قدیمی را ندارد. بنابراین مخلوط کردن آن با پراکسید هیدروژن و استفاده از آن به سفید شدن دندان ها کمک می‌کند. شما می‌توانید این مخلوط خمیری را در حین مسواک زدن روی دندان ها قرار دهید. پس از مسواک زدن کامل با خمیر، سطح دندان ها را  به خوبی با آب بشویید و این کار را به طور منظم تکرار کنید.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


عوارض جوش شیرین برای دندان

عوارض جوش شیرین برای دندان

استفاده از جوش شیرین برای مسواک زدن دندان ها علاوه بر مزایای بسیاری که به همراه دارد، می‌تواند آسیب زا نیز باشد.

جوش شیرین می‌تواند اتصالات دندانی موجود که توسط دندانپزشک نصب شده را ضعیف یا نرم کند، بنابراین کسانی که چنین اتصالاتی دارند نباید از این ماده استفاده کنند.  موارد زیر به دلایلی که نباید بیش از حد از جوش شیرین روی دندان ها استفاده شود، اشاره می‌کند:

آسیب به مینای دندان

ماهیت پودری و ساینده این ترکیب در آخر میتواند سبب تخریب پوشش خارجی محافظ دندان یا مینای دندان شما شود. مینای دندانی بعد از تخریب قابل ترمیم نیست، بنابراین بهتر است با دقت و مطالعه های بیشتری نسبت به استفاده از جوش شیرین روی دندان اقدام کرد تا به این وسیله بتوان از آسیب رسیدن به مینای دندان جلوگیری کرد.

قابلیت پایین سفیدکنندگی

جوش شیرین یک ساینده ملایم است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) جوش شیرین را برای مینای دندان و عاج شما بی خطر می‌داند؛ با این حال برخی محققان استفاده از جوش شیرین به عنوان سفید کننده دندان را کاملا تایید نمی‌کنند، زیرا ممکن است مانند برخی از محصولات دیگر در سفید کردن و از بین بردن لکه چندان موثر نباشد.

فقدان فلوراید

خمیردندان های تایید شده توسط ADA حاوی فلوراید هستند و از این طریق از ایجاد حفره های دندانی جلوگیری می‌کنند.

فلوراید یک عنصر طبیعی است و به وفور در آب و هوا و در استخوان ها و دندان های ما وجود دارد؛ با این حال فلوراید اضافی در خمیردندان یک سپر اضافی را روی دندان ایجاد میکند تا از این طریق از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. 

اگر فقط به استفاده از جوش شیرین برای شستشوی دندان های خود اکتفا کنید، نمی‌توانید از  فلوراید موضعی موجود در بسیاری از خمیردندان ها را که برای سلامت دندان های شما لازم است را دریافت کنید. در نتیجه، استفاده از جوش شیرین به تنهایی نمی‌تواند  از دندان های شما محافظت کند.

طعم و بافت نامطبوع

برای بسیاری از افراد، بزرگترین نقطه ضعف مسواک زدن با جوش شیرین این است که طعم  و مزه چندان خوبی ندارد. بافت پودری جوش شیرین نیز ممکن است باعث شود احساس کنید که شن و ماسه در دهان دارید  و این موضوع میتواند برای عده ای به شدت آزار دهنده باشد.

اگر تمایل دارید تا از فواید استفاده از جوش شیرین بهره مند شوید، می‌توانید با استفاده از خمیردندان‌های تجاری موجود که جوش شیرین یکی از مواد تشکیل دهنده آنها است، امتحان کنید. همچنین اگر با بافت جوش شیرین طبیعی مشکل ندارید، اما طعم شور آن برای شما آزار دهنده است، می‌توانید با اضافه کردن  1 یا 2 قطره روغن نعناع طعم آن را بهبود ببخشید.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه