دلایل استفاده از کود اوره فسفات برای رشد درختان پسته

کود اوره فسفات از جمله کودهای مهمی است که برای محصولات مختلفی از جمله پسته کاربرد دارد. در واقع اگر بخواهبد بدانید این کود برای چه محصولی بیشتر استفاده می‌شود باید گفت کود اوره فسفات برای پسته بسیار رایج و دارای اهمیت است.

کود اوره فسفات برای پسته یکی از مهم‌ترین کودهایی است که برای باغات پسته و محصولات مشابه استفاده می‌شود. اگر تمایل دارید در مورد این کود بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید زیرا در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این کود با شما صحبت کنیم.

کود اوره فسفات چیست؟

برای اینکه در مورد خواص این کود برای پسته بیشتر بدانیم باید در ابتدا بدانیم این کود چیست. کود اوره فسفات از ترکیبات H3PO4CO (NH2) 2 ساخته می‌شود. این کود به راحتی محلول در آب است به همین دلیل است که با استفاده از آبپاش می‌‌توان از آن استفاده کرد.

شکل ظاهری این کود به صورت بلورهای درشت سفید است. از این کود برای کم شدن هدر رفت نیتروژن خاک نیز استفاده می‌شود. در مورد ویژگی‌های این کود باید گفت که این کود یک کود کاملا اسیدی است و حلالیت آن بسیار بالا و زیاد است. خاصیت این کود اسیدی، باعث می‌شود که برای انواع خاک‌های قلیایی و آهکی مناسب باشد. این کود دارای 17% نیتروژن و 44% فسفات است.

یکی از مهمترین دلایلی که از این کود برای پسته استفاده می‌شود، خوشه‌بندی بهتر و حفظ جوانه‌های سال بعد آن است. اصولا از این کود برای گیاهان سال آور که مشابه پسته هستند استفاده می‌شود. همچنین از این کود برای انواع محصولات باغی و زراعی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: واکنش های نشادر


کود درخت پسته

کود درخت پسته

برای کاشت پسته باید از رده‌های مختلفی از زمین استفاده کرد. برای اینکه بتوان از زمین پسته بهترین برداشت را انجام داد باید از کود مناسب آن استفاده کرد. برای محصولات پسته باید از انواع کودهای شیمیایی و گیاهی استفاده شود. کودهای نیتروژنه یکی از مهمترین کودهای درخت‌های پسته است. این کودها را باید در 4 مرحله به خاک پسته اضافه کرد.

اولین مرحله این کوددهی برای آخر اسفند، دومین کوددهی برای نیمه دوم اردیبهشت، سومین مرحله از کوددهی در زمان تشکیل مغز پسته یعنی در اوایل ماه تیر و چهارمین مرحله از کوددهی مربوط به شهریورماه است. این کودرسانی باید به صورت منظم و دقیق برای درخت پسته انجام شود در غیر این صورت نمی‌تواند تاثیر مناسب و خوبی برای درخت پسته داشته باشد.

مزایای کود اوره فسفات

مزایای کود اوره فسفات

کود اوره فسفات برای پسته و برای دیگر گیاهانی که استفاده می‌شود خواص و مزیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

PH این کود برابر با 0/2 است به همین دلیل است که کود اوره فسفات در زمره کودهای اسیدی قرار می‌گیرد. از جمله مزایای این کود می‌توان به پاکسازی و تمیز کردن لوله‌های آبیاری و نازل‌ها اشاره کرد.

این کود سیستم آبیاری را به صورت کامل مورد نظافت قرار می‌دهد. در واقع کود اوره فسفات در مقایسه با دیگر کودهایی که فسفر دارند مثل MAP یا MKP بسیار مفیدتر و کاربردی‌تر هستند. این کود نیاز به هر نوع اسید اضافی برای گیاه را برای کشاورز و باغدار از بین می‌برد. این موضوع را به یاد داشته باشید که کود اوره فسفات برای پسته کاملا ارگانیک است و به همین دلیل است که کیفیت خاک را تا حد زیادی بهبود می‌دهد.

البته افزایش رشد رویشی و رشد زایشی گیاهان نیز از دیگر کاربردهای مهم و اساسی این کودها است. اما شاید جالب‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی و مزیت‌های این کود ضخیم شدن شاخه‌های درخت و تبدیل گل به میوه باشد. به همین دلیل است که استفاده از این کود برای گیاهانی که می‌توانند از آن استفاده کنند به شدت توصیه می‌شود. همچنین این کود قدرت جذب درختان را تا حد زیادی نیز بالا می‌برد.


بیشتر بخوانید: کاربردهای سولفات منیزیم


نحوه استفاده از کود اوره فسفات

در مورد نحوه کاری این کود باید گفت که این کودها از طریق سیستم آبیاری مختلف، نیتروژن و فسفر مورد نیاز گیاه را به آن می‌رسانند. اصولا نحوه استفاده از این کود برای انواع گیاهان بسیار ساده و آسان است. همچنین در انواع آبیاری‌های مویرگی، استفاده از این کود باعث می‌شود که از هر نوع انسدادی در لوله‌ها جلوگیری شود.

برای مصرف این کود برای درختان پسته در هر هکتار زمین پسته به 80 تا 100 کیلو نیاز است. از مهمترین موارد مصرف این کود که کشاورز باید رعایت کند زمان استفاده از آن است. مثلا برای کود اوره فسفات پیشنهاد می‌شود که در زمان آخرین آبیاری قبل از بیدار شدن درختان پسته از آن استفاده شود.

از دیگر نکاتی که در زمان استفاده از این کود باید رعایت شود می‌توان به استفاده از آن در روز خنک که کمی باد نیز وجود داشته باشد اشاره کرد. همچنین قبل از اینکه از این کود برای گیاهان خود استفاده کنید باید از بازدارنده اوره آز استفاده کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که این کود را باید به شکل یکسان و یکنواخت روی خاک استفاده کنید.

لینک های مرتبط:

پتاسیم هیدروکساید

اسید فسفریک

اسید سیتریک

نشادر

نیتریت سدیم

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه