آشنایی با انواع کود فسفاته

کود فسفاته یکی از کودهای بسیار مهم و تاثیر گذار برای محصولات کشاورزی و باغداری است. امروزه برای ثمردهی بیشتر و بهتر گیاهان و محصولات کشاورزی از کودهای مختلف زیادی استفاده می‌شود.

هر کدام از این کودها، ویژگی‌ها و قضایای مخصوص به خود را دارند. در این مطلب قصد داریم که در مورد کود فسفاته و ویژگی‌های مربوط به آن با شما صحبت کنیم. اگر بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد این کود داشته باشید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: کاربرد اروزیل در داروسازی


ویژگی های کودهای فسفاته چیست؟

ویژگی های کودهای فسفاته چیست؟

کود فسفاته :اول از همه بهتر است که بدانیم کود فسفاته چیست؟ همانطور که می‌دانید کشاورزی و باغداری یکی از مشاغل بسیار سنتی و قدیمی است که دائماً روش‌های انجام آن مثل کاشت، داشت و برداشت با توجه به نیازهای زمان پیشرفته شده و ارتقا پیدا کرده است.

یکی از مشکلات مهمی که اکثر کشاورزان و باغداران با آن روبرو بوده‌اند و هستند این است که بعضی محصولات گیاهی و کشاورزی نیاز به زمان زیادی برای رشد و به ثمر رسیدن دارند. کود فسفات کودی است که تاثیر بسیار زیادی در افزایش روند رشد محصولات کشاورزی و گیاهان دارد.

در واقع با استفاده از این کود می‌توان بهره‌وری و بازدهی بیشتری از زمین کشاورزی و یا باغ خود داشت. کود فسفات که به کود سیاه نیز معروف است در حال حاضر چیزی در حدود ۵۰ درصد از مصرف کل کود دنیا را به خود اختصاص داده است. به این موضوع مهم توجه کنید که بعد از نیتروژن فسفر یکی از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز هر گیاه است که می‌تواند در روند رشد آن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم کود فسفات این است که اگر خاک گیاه و محصول کشاورزی در معرض شستشو و آب زیادی باشد باز هم نتیجه بخش خواهد بود به همین دلیل است که در ایران کشاورزانی که در شمال کشور مشغول به تولید محصولات کشاورزی هستند از این کود استفاده می‌کنند.

البته این موضوع را به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف کود می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. اگر بیشتر از حد نیاز، به گیاهان کود فسفات بدهید گیاه به اصطلاح دچار سوختن می‌شود و در نهایت محصول خوبی را حاصل نخواهد کرد. کودهای فسفاته انواع بسیار زیاد دارند که در ادامه مهمترین آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: کاربرد اسید سیتریک در کشاورزی


کودهای فسفاته چه مزایایی دارند؟

کودهای فسفاته چه مزایایی دارند؟

کود فسفاته ،همانطور که در بالا نیز در مورد آن صحبت کردیم این کود مزایا و ویژگی‌های بسیار زیاد دارد. این مزایا به شرح زیر است:

مهمترین مزیت و ویژگی این کود در تسریع روند رشد گیاه است. همچنین با استفاده از این کود گیاه مورد نظر تحمل و مقاومت بسیار زیادی در مقابل آبیاری با استفاده از آب سرد پیدا می‌کند.  همچنین کشاورزانی که برای محصولات کشاورزی خود از این کود استفاده کرده‌اند، به این موضوع اشاره می‌کنند که تعداد دانه‌های پوچ و پوک تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

از طرفی استفاده از کود از تغییر رنگ برگهای گیاه و ریخته شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین این کود ضخامت و کلفتی ساقه را افزایش می‌دهد و از باریک شدن آن جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات آهن در کشاورزی و باغداری


پرکاربردترین کودهای فسفاته

پرکاربردترین کودهای فسفاته

در قسمت‌های بالاتر متن در مورد این موضوع که کود فسفاته تا به امروز توانسته حدود نیمی از کود جهان را به خود اختصاص بدهد با شما صحبت کرده‌ایم. به این موضوع توجه کنید که کودهای فسفاته دارای انواع مختلفی هستند که در این قسمت فقط مهمترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

فسفات آمونیاک، دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات

کود فسفاته ،این کود نیز یکی از کودهای پرکاربرد و پرمصرف از دسته کودهای فسفر است. این کود از ترکیب آمونیاک و اسید فسفریک ایجاد می‌شود. از آنجایی که این کود دارای مواد غذایی مقوی و مغذی است افراد زیادی تمایل به استفاده از آن دارند. از مهمترین ویژگی‌های این کود می‌توان به زیاد شدن تحمل و مقاومت گیاه، ایجاد گل و دانه‌های زیاد، افزایش کیفیت خاک کشاورزی، افزایش کیفیت محصول نهایی و… اشاره کرد. 

 یکی از تفاوت‌های مهم بین مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات در حالت استفاده از آن‌ها است. در واقع کود دی آمونیوم فسفات مایع و محلول است در حالی که مونو آمونیوم فسفات به صورت جامد تولید و مصرف می‌شود. 

 از این کودها برای تولید گیاهانی مثل ذرت، چغندر، گندم، سیب زمینی، گل آفتابگردان و… استفاده می‌شود. در واقع این کود تا حد زیادی می‌تواند تغذیه این گیاهان را تامین کند و خاک کشاورزی را تا حد زیادی تقویت می‌کند. 

کودهای مخلوط

کود فسفاته ،اما موضوع دیگری که در مورد کودهای کشاورزی وجود دارد این است که اصولا کودها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها با توجه به ویژگی و خواصی که دارند باید استفاده شوند. کودهای مخلوط از کودهای پر استفاده هستند که دارای خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی نیز می‌باشد.

کود فسفاته ،به صورت کلی کودهای مخلوط به کودهایی می‌گویند که از ترکیب میکرو ارگانیسم‌ها و مواد مغذی اولیه و ثانویه به وجود بیایند. هر روزه به تعداد طرفداران و مصرف کنندگان این کود افزوده می‌شود. فسفر، نیتروژن و پتاسیم از مهمترین عناصری هستند که در کودهای مخلوط موجود هستند. فسفر یکی از مهمترین عناصر و موادی است که در کودهای مخلوط استفاده می‌شود.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه