کاربرد پودر اروزیل در تولید لوازم آرایشی

اروزیل یکی از شناخته شده ترین مواد است که به علت استفاده های فراوان در صنایع مختلف شهرت دارد؛ از جمله  کاربرد پودر اروزیل می‌توان به داروسازی، صنعت آرایشی و بهداشتی، دندانپزشکی، صنایع غذایی و…اشاره کرد. وجود این ماده به علت ویژگی های ساختاری سبب ایجاد نتایج مطلوب خواهد شد.

صنعت آرایش یکی از بخش هایی است که  اروزیل را به عنوان یک ماده ضروری در ساختار محصولات مورد استفاده قرار می‌دهد. این مقاله قصد دارد تا با بررسی دقیق تر این ماده و ویژگی های آن، به  کاربرد پودر اروزیل آن در صنعت آرایشی بپردازد.

پودر اروزیل چیست؟

پودر اروزیل چیست؟

 سیلیس پودری بسیار ریز اولین بار در سال 1944 توسط Degussa ساخته شد. اروزیل یک شکل کلوئیدی سیلیس است که ظاهر پودری بسیار سبک و کرکی دارد.  از سوزاندن تتراکلرید سیلیکون در کوره هیدروژن-اکسیژن اروزیل ساخته می‌شود و ذرات کروی شکلی ایجاد می‌کنند. در صنایع دارویی و لوازم آرایشی این ماده به عنوان خشک کننده غلیظ کننده و همچنین در جهت تثبیت مواد سازنده و نچسبیدن آن‌ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

اروزیل وزن کمی دارد ولی توانایی حجم و زندگی و شکل پذیری بالایی دارد علاوه بر آن می‌توان به عنوان پوشاننده و ضد ته نشین شدن مواد مورد استفاده قرار داد. همه این ویژگی‌ها سبب شده تا اروزیل یا fumed silica در صنایع مختلف مورد توجه افراد واقع شود. دیگر کاربرد پودر اروزیل، به عنوان پرکننده، غلیظ کننده و به عنوان مات کننده در رنگ ها می‌باشد.

از کاربرد های متفاوت این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رئولوژی و کنترل تیکسوتروپی در پوشش‌ها، جوهرها، درزگیرها و چسب‌ها
  •  بهبود خواص ضد خوردگی پوشش های محافظ مقاومت در برابر خراش در پوشش ها
  • غلیظ شدن و آب گریزی گریس ها
  • تثبیت الکترولیت در باتری های سرب اسیدی
  • عامل ضد ته نشینی در پراکندگی رنگدانه و کنسانتره سوسپانسیون حامل جامد برای مایعات
  • تقویت مکانیکی و نوری لاستیک های سیلیکونی
  • ایجاد خاصیت جریان آزاد و ضد جوش در پودرها
  • پولیش فلز و شیشه

بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات روی در داروسازی


کاربرد پودر اروزیل در تولید لوازم آرایشی

کاربرد پودر اروزیل در تولید لوازم آرایشی

فرم ظاهری اروزیل به شکل پودر است و در اکثر محصولات آرایشی که به صورت پودر مورد استفاده قرار میگیرند کاربرد دارد. سایه چشم، پنکک ها، پودر فیکس، رژ گونه ها و … از جمله محصولاتی هستند که اروزیل در آن‌ها استفاده می‌شود. این محصولات نیاز دارند تا رنگدانه های موجود در آن‌ها به درستی و یکنواخت وجود داشته باشند که وجود این ماده این امر را ممکن میسازد. همچنین در رژ لب می‌تواند به یکنواختی رنگ، ثبات آن کمک کرده و زمان استفاده از رژ لب را بهبود ببخشد.

در محصولات مراقبت از پوست  برای ژلی کردن روغن های آرایشی کاربرد دارند تا به راحتی بتوان روی پوست استفاده کرد.

در رنگ مو از واکنش زودهنگام و کیک شدن مواد رنگ دهنده پودری جلوگیری می‌کند.

دیگر مصارف اروزیل در صنعت آرایشی و بهداشتی به شکل زیر است:

می توان از آن برای تبدیل مایع به پودر استفاده کرد.

سبب افزایش ویسکوزیته آب در امولسیون روغن می‌شود.

باعث افزایش مقاومت در برابر شستشو و افزایش SPF فرمولاسیون ضد آفتاب می‌شود.

این ماده از تجمع مواد فعال ضد تعریق پودری در اسپری ها و رول ها جلوگیری می‌کند.

می تواند به عنوان عامل غلیظ کننده و تثبیت کننده در کرم های سفید کننده استفاده شود.

توزیع رنگدانه ها را بهبود می بخشد.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات آهن در کشاورزی و باغداری


چرا از پودر اروزیل در تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود؟

چرا از پودر اروزیل در تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود؟

اروزیل جایگزین مناسبی برای می‌کروپلاستیک های مورد استفاده در محصولات لایه بردار است. اروزیل همچنین به عنوان عوامل ژل کننده عمل می‌کند و اطمینان می دهد که کرم ها و امولسیون ها ویسکوزیته کاملی دارند. علاوه بر این، آن‌ها ساختار و پایداری محصولاتی مانند رژ لب را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشند.

وجود این ماده در محصولات تضمین می‌کند که پوست احساس نرمی می‌کند. مفهوم پودر به کرم را عملی خواهد کرد و پودر در صورت استفاده کرمی می‌شود. برای ایجاد جلوه مات عالی برای تمام محصولات لوازم آرایشی می‌توان از این ماده استفاده کرد. همچنین دستورالعمل های پایدار با استفاده از اروزیل امکان پذیر است.

همچنین  دیگر کاربرد پودر اروزیل این است که میتواند به مراقبت موها کمک کند و این کار را با افزایش حجم مو و خنثی کردن اثر صاف کننده ها انجام می‌دهد.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


سایر کاربردهای اروزیل

سایر کاربردهای اروزیل

اوزیل تنها در صنایع آرایشی کاربرد ندارد و در بسیاری از صنایع به پایداری ساختاری آن‌ها کمک می‌کند؛ یکی از مهم ترین کاربرد این ماده در صنایع غذایی است که وجود آن در محصولات غذایی سبب یکنواختی ساختار و افزایش کیفیت محصول میشود. از ویژگی های منحصر به فرد اروزیل این است که با اضافه شدن به محصولات، رنگ مواد غذایی  را تغییر نمی‌دهد.

همچنین به دلیل این که می‌تواند رطوبت را تا حد زیادی جذب کند، از به هم چسبیدن مواد تشکیل دهنده جلوگیری می‌کند. این ماده در جوهرهای چاپ نیز کاربرد دارد و سبب افزایش غلظت جوهر می شود. علاوه بر آن با ایجاد جلا و وضوح، نتایج پایانی را بهبود می بخشد.

به دلیل ویژگی ظاهری که پودر اروزیل دارد، باعث می‌شود تا رنگ جوهر به صورت یکپارچه روی سطح منتقل شود. در برخی موارد ممکن است احتیاج به جوهر هایی داشته باشیم که خاصیت ژلی داشته باشند در این زمان می‌توان از اروزیل برای ایجاد همچنین ساختاری کمک گرفت. همچنین این ماده را می‌توان برای ایجاد قطعه های تقویت شده در رزین های لمینت و ژلکت ها استفاده کرد. اروزیل در خمیر دندان ها سبب ایجاد حالت سایشی و در نتیجه سفید شدن دندان ها می‌شود.

در دندانپزشکی از این ماده می‌توان برای ایجاد کامپوزیت های دندانی استفاده کرد. اروزیل در صنعت رنگ سازی و پوشش دهی کاربرد فراوانی دارد چرا که می‌توان به سبب وجود آن غلظت را بالا برد و مقدار چسبندگی و گرانروی مایعات را کنترل کرد. رنگ ها احتیاج دارند که به راحتی روی سطوح قرار بگیرند و با وجود افزایش لایه های رنگی، این میزان کاهش نیابد که اروزیل با ایجاد حالت ژلی این حالت را امکان پذیر می‌کند.

این ماده به دلیل ساختار متخلخلی که دارد می‌تواند خاصیت الاستومرها را افزایش دهد وجود این ماده در مایعات سبب می‌شود تا غلظت آن افزایش پیدا کند و خاصیت کشسانی آن بیشتر شود.

همچنین این ماده به عنوان غلیظ کننده رزین های پلی استر و اپوکسی، پوشش های در، چسب و درزگیر ها استفاده می‌شود.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه