نقش اسید فسفریک در نوشابه

امروزه نوشابه‌ها یکی از نوشیدنی‌هایی مهم و پرمصرف هستند. اسید فسفریک در نوشابه، جز یکی از مهمترین عناصر و ترکیبات نوشابه است. نوشابه‌ها از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شوند که این ترکیبات را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. اگر شما هم می‌خواهید در مورد اسید فسفریک در نوشابه بیشتر بدانید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اولین نوشابه‌ها

 همانطور که می‌دانید نوشابه‌ها طرفداران بسیار زیادی دارند، اما اینکه این نوشیدنی گازدار از چه زمانی تولید شد موضوعی است که اکثریت از آن مطلع نیستند. 

اولین نوشابه‌ها از حدود قرن 17 تولید شدند. در آن زمان نوشیدنی آب و آبلیمو و عسل را نوشابه می‌نامیدند. بعدا این نوشابه‌ها به لیمونادهای فعلی تبدیل شدند. 

البته بعضی افراد ریشه اولین نوشابه را برای دو هزار سال قبل و برای یونان باستان می‌دانند. 

در واقع نوشابه‌ها در ابتدا از ترکیب آب‌های گازدار و شیرین کننده‌های مختلف تولید شدند. و بعدها به شکل نوشابه فعلی درآمدند.

کوکاکولا

کوکاکولا

 همانطور که می‌دانید کوکاکولا یکی از مشهورترین نوشابه‌های تولید شده در جهان است. تقریباً بیشترین طرفدار را در بین همه نوشابه‌ها دارد. 

نوشابه کوکاکولا از سال 1886 اختراع و تولید شد. اسم نوشابه کوکاکولا به این دلیل به این شکل انتخاب شد که در ترکیبات آن از برگ کوکا و کافئین استفاده شده است. 

مواد تشکیل دهنده نوشابه

نوشابه نیز مثل هر نوشیدنی دیگری از چندین ترکیب مختلف تشکیل شده است که در ادامه این ترکیبات را با هم بررسی می کنيم. آب، شکر، شیرین کننده‌ها و دی اکسید کربن از مهمترین ترکیبات نوشابه هستند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

آب

واضح است که آب یکی از ترکیبات مهم در انواع نوشابه‌های مختلف است. معمولاً در نوشابه‌ها، از آب‌هایی استفاده می‌کنند که سختی آن از بین رفته باشد. در واقع از آب نرم در تولید نوشابه استفاده می‌شود. 

 شکر

شکر یکی از عناصر رایج استفاده شده در اکثر نوشابه‌ها است. معمولا از شکر به اندازه 1تا12 درصد وزن کلی نوشابه استفاده می‌شود.

شیرین کننده ها

امروزه شیرین کننده‌های مختلفي در نوشابه‌ها استفاده می‌شوند. که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ساکاروز، گلوکز، فروکتوز و… اشاره کرد. همچنین از آسپارتام نیز به عنوان شیرین کننده در تولید نوشابه استفاده می‌شود. 

همین شیرین کننده‌ها هستند که باعث ایجاد دیابت در اثر مصرف نوشابه می‌شوند. 

دی اکسید کربن

کربن دی اکسید که می‌تواند هم به شکل مایع و هم به شکل جامد به نوشیدنی‌های گازدار اضافه شوند. این نوشیدنی‌ها به دلیل داشتن دی اکسید کربن دارای مزه تیز می‌شوند که این موضوع باعث می شود که ماندگاری نوشیدنی‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


نقش اسید فسفریک در نوشابه

نقش اسید فسفریک در نوشابه

به صورت کلی اسید فسفریک یک اسید معدنی است که هیچ رنگ و بویی ندارد. این اسید می‌تواند هم به صورت مایع و هم به صورت بلورهای جامد باشد. 

این اسید قیمت نسبتا ارزانی دارد که به همین دلیل در مواد غذايي مختلفی استفاده می‌شود. از این اسید در نان، پنیر، نوشیدنی‌های مختلف، لبنیات و… استفاده می‌شود. 

سازمان‌ غذا و دارو آمریکا، مصرف اسید فسفریک را به عنوان یک ماده تنظیم کننده پی اچ تایید کرده است. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده به شرطی که تا اندازه مجاز مصرف شوند تاثیر منفی بر روی سلامت بدن ندارند. 

اسید فسفریک نیز یکی از ترکیبات مهم در نوشابه‌ها است که به عنوان یک نگهدارنده در نوشابه عمل می‌کند. همچنين این ماده یک حالت یکدست و یکپارچه به نوشیدنی مورد نظر یعنی همان نوشابه می‌دهد. از طرفی این اسید یک طعم تیز و تند به نوشابه می‌دهد. این اسید از بروز هر نوع میکروب و باکتری جلوگیری می‌کند.

میزان اسید فسفریک در نوشابه

میزان اسید فسفریک در نوشابه

واضح است که اندازه این اسید در نوشابه باید تا حد مشخصی باشد و در صورتی که این اندازه بیشتر از حد معمول شود می‌تواند خطرناک باشد. 

از مهمترین خطراتی که این اسید برای بدن افراد دارد می‌توان به پوسیدگی دندان، سنگ کلیه، پوکی استخوان، افزایش روند پیری و… اشاره کرد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود بعد از هر بار استفاده از نوشابه حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید. 

اگر اسید فسفریک بیش از حد مجاز مصرف شود مثلا شما بیشتر از حد مجاز نوشابه مصرف کنید دچار بیماری‌های کلیوی و ادراری می‌شوید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند از مصرف زیاد نوشابه خودداری کنند. یک کلیه سالم قادر است که فسفر بدن را تصفیه کند اما اسید فسفریک زیاد می‌تواند کلیه را تا حد زیادی دچار مشکل کند. 

از طرفی مصرف زیاد اسید فسفریک نقش بسیار مهمی در کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان دارد. 

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد این اسید شکستگی استخوان را تا حد زیادی افزايش می‌دهد. 

اگر اندازه اسید فسفریک در بدن بیشتر از اندازه مجاز باشد، تاثیرات بدی بر روی بدن از جمله بر روی بافت‌های بدن دارد. اگر می‌خواهید ضرر و زیان این اسید را به صورت کامل درک کنید به این موضوع توجه کنید که از اسید فسفریک برای تولید کودهای کشاورزی و همچنین تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده نیز استفاده می‌شود. حتی گاهی از این اسید برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات استفاده می‌شود. 

پس حتما از این به بعد به مصرف هر نوع مواد شیمیایی از جمله اسیدها، به خصوص اسید فسفریک توجه ویژه داشته باشید و در مصرف آن‌ها حساس باشید.


بیشتر بخوانید:واکنش های نشادر


اندازه گیری اسید فسفریک در نوشابه

این اسید مثل یک طعم دهنده‌ برای‌ نوشابه است. با توجه به تحقیقات انجام شده ميزان اسید فسفریک در نوشابه باید در حدود 0/26 تا0/3 درصد است. برای اندازه گیری این اسید در نوشابه از روش پی اچ متری استفاده می‌شود.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه