کود اوره چیست؟ نحوه مصرف، کاربرد و اثرات آن

خرید مواد شیمیایی کشاورزی با هدف تقویت خاک و تغذیه گیاهان در قالب کودهای مختلف یکی از مهمترین ضروریات امروز در صنعت کشاورزی به شمار می آید. کود اوره نیز به عنوان یکی از کودهای ضروری برای تولید محصولات کشاورزی نیز از جمله این موارد است. آنچه باعث ضرورت استفاده از کود اوره می شود داشتن موادی مانند نیتروژن که از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاهان به شمار می آید.

کود اوره چیست؟

این کود به شکل کریستال های سفید رنگ دارای نیتروژن بالا است. ترکیبی بی  بو و بی رنگ با نقطه ذوب بسیار بالا که همین موضوع سبب شده تا کشاورزان بتوانند بدون احساس خطر از انفجار و اشتعال آن را ذخیره سازی کنند.  این کود با همه خاک ها سازگار است، به ویژه در کشورهای آسیایی که در صنعت کشاورزی فعالیت زیادی دارند.


بیشتر بخوانید: کودهای مناسب برای درخت پسته


کودهای اوره به راحتی در آن حل می شوند از همین رو استفاده از آن به روش محلول پاشی یکی از روش های مرسوم به شمار می آید. در عین حال این کود توان حل شدن در اتر و کلروفرم را ندارد. از آنجا که این کود غالبا به شکل گرانولی تولید می شود هیچ آبی در آن وجود ندارد. گرانول ها هر چه درشت تر، مقاومت آن در برابر آب بیشتر است.

بنابراین در صورتی که قصد خرید این کود را دارید با هدف ذخیره سازی، اقدام به تهیه گرانول های درشت کنید. ارزش بالای غذایی این کود سبب محبوبیت آن در همه جهان شده است. در حال حاضر نیز هند و چین بزرگترین تولیدکنندگان این کود به شمار می آیند.

نکته مهمی که در استفاده از کودها مثل اسید بوریک همواره مورد تاکید است عدم افراز در کوددهی است، که باعث مسمومیت و از بین رفتن گیاه می شود. از همین رو باید پیش از انجام کوددهی میزان مواد موجود در خاک از طریق آزمایش اندازه گیری، سپس برای کوددهی اقدام شود.

کاربردهای کود اوره

کاربردهای کود اوره

غنی بودن این کود به دلیل نیتروژن بالایی که در آن است، کاربردهای زیادی در صنعت کشاورزی و نیز دامداری دارد. نیتروژن اصلی ترین ماده غذایی گیاهان است که سرسبزی و طراوت گیاهان را تامین می کند. همچنین در فرایند فتوسنتز نیز نقش حائز اهمیتی دارد.

نکته مهمی که لازم است درباره کود اوره بدانید اینکه این کود تنها می تواند نیتروژن مورد نیاز گیاهان را تامین کند و برای تامین سایر مواد مورد نیاز مثل فسفر و پتاسیم باید از دیگر ترکیبات مثل گلایسین و سایر مکمل ها و کودهای دیگر استفاده شود.

نحوه مصرف

نحوه مصرف

استفاده از کود برای گیاهان روش های مختلفی دارد که بسته به نوع کود و جذب آن توسط گیاه این روش ها می تواند تغییر کند. کود اوره  غالبا با دو روش زیر امکان پذیر است:

  1. محلول پاشی: در این روش کود اوره را در آب حل و سپس به صورت محلول روی شاخ و برگ گیاهان از محلول ایجاد شده، پاشیده می شود. در این روش گیاهان از طریق ساقه و برگ مستقیما کود را دریافت می کنند. این روش غالبا برای سبزیجات و برخی غلات مثل گندم استفاده می شود. سیب زمینی و سویا نیز از دیگر گیاهانی است که به روش محلول پاشی کود دهی می شوند. از این روش برای انواع کودهای دیگر مثل اوره فسفات نیز استفاده می شود.
  2. تزریق کود به خاک: در این روش کود مورد نظر را به طور مستقیم روی خاک می ریزند تا با تجزیه اوره به نیترات و آمونیوم مواد غذایی مورد نیاز گیاهان تامین شود. از آنجا که فرایند واکنش آنزیم های خاک برای تجزیه کود اوره زمان بر است از همین رو بنا بر مطالعات صورت گرفته جذب مواد مغذی این کود برای گیاهان بیشتر و آسانتر است.

مزایا و معایب استفاده از کود اوره

مزایا و معایب استفاده از کود اوره

نکته مهمی که شاید اطلاع آن برای شما اهمیت زیادی داشته باشد دانستن درباره مزایا و معایب این کود است.

مزایا

  • تامین نیتروژن مورد نیاز گیاه به عنوان یکی از ضروری ترین مواد غذایی گیاهان
  • از نظر اقتصادی کودی مقرون به صرفه
  • امکان ذخیره سازی زیاد کود
  • عدم اشتعال و انفجار
  • تزریق به دو صورت تزریق مستقیم به خاک و محلول در آب
  • امکان ترکیب با انواع کودهای آمونیاک فسفات یا دی آمونیوم فسفات
  • قابل استفاده در خاک های اسیدی  

معایب

  • مخاطرات آن برای سلامت انسان به ویژه در تماس با پوست و چشم
  • دارای عوارض تنفسی در تماس مستقیم با کود
  • ایجاد تورم در اثر تماس زیاد
  • امکان مسمومیت با این کود در تماس مستقیم فرد
  • تولید گازهای سمی در گرم شدن زیاد تا نقطه ذوب
  • انفجار در صورت تماس با اکسیدان های قوی
  • جذب سریع آب در صورت ذخیره سازی در کنار نیترات آمونیو

بهترین زمان مصرف

بهترین زمان مصرف

یکی از مهمترین سوالات درباره کود اوره، بهترین زمان مناسب برای کوددهی است. از آنجا که تقریبا می توان به صورت ظاهر خاک و روند رشد گیاه و نیز آزمایش خاک به کمبودهای خاک پی برد و در صورت نیاز برای کوددهی اقدام کرد. با این وجود برخی گیاهان به دلیل نیاز بالا به ترکیبات این کود در زمان های مختلفی باید با کود اوره تقویت شوند. به طور مثال:

  • پنبه در زمان کشت
  • گندم هنگام جوانه زنی
  • سبزیجات در فصل رشد

در فصول سرد سال نیز به دلیل تمایل اوره به تبدیل شدن به آمونیاک خاک در فقر نیتروژن به سر می برد از همین رو لازم است همواره میزان ترکیبات این کود در خاک اندازه گیری و متعادل سازی شود. گاهی این به هم ریختن تعادل ترکیبات می تواند باعث اسیدی یا قلیایی شدن خاک شود. از این کود می توان مانند اسید فسفریک در خاک های اسیدی برای تعدیل پی اچ خاک استفاده کرد.

اثرات

استفاده از کود اوره با هدف تقویت و بهبود تولید محصول برای گیاهان مختلف کاربرد دارد. به طور مثال این کود در کشت زعفران یکی از ضروریات به شمار می آید. اما می توان از آن برای پرورش توت فرنگی، زغال اخته، گندم، مرکبات و ذرت نیز استفاده کرد.

نکته مهم در استفاده از این کود کاملا تابع شرایط خاک، درخت و فصلی است که کشاورز می خواهد از آن استفاده کند.

جمع بندی

در شرایطی که شکل ظاهری و روند رشد گیاه یا آزمایشات خاک شناسی نشان دهنده کمبود مواد مغذی مورد نیاز در خاک برای پرورش گیاه است، لازم است از انواع کود به تناسب نیاز گیاه استفاده شود. در نظر داشته باشید که در استفاده از کود نباید زیاده روی شود، چرا که می تواند آسیب هایی مانند مسمومیت گیاه و از بین رفتن آن را به همراه داشته باشد.

همچنین تهیه مرغوب ترین کودهای شیمیایی مثل کود اوره بسیار اهمیت دارد. استفاده از کودها به دلیل محدودیت هایی که دارند در صورت نامرغوب بودن، مواد غذایی را به قدر کافی به گیاه منتقل نمی کند و همین موضوع باعث خسارت به کشاورزان می شود.

شرکت فدک دیار کیمیا از شرکت های فعال در زمینه تولید مواد و کودهای شیمیایی مرغوب و با کیفیت در کشور است که همواره تلاش کرده بهترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. شما می توانید جهت تهیه انواع کودهای شیمیایی کشاورزی مورد نیاز خود با کارشناسان این شرکت به شماره 02188170064-63 تماس بگیرید.

شاید این مطالب نیز برایتان جذاب باشد:

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه