منگنز و اثرات آن بر سلامتی انسان

منگنز در زندگی انسان‌ها و سلامتی آن‌ها تاثیرات بسیار زیادی دارد. اما اینکه این تأثیرات به چه صورت به چه شکلی هستند یکی از سوالات مهم در این حوزه است. برای پاسخگویی به این سوال بر آن شدیم تا در این مطلب به این موضوع بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید در مورد اثرات منگنز و دیگر ویژگی‌های مربوط به آن بیشتر بدانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

خواص و مشخصات منگنز

بهتر است که قبل از هر چیز با خود عنصر منگنز و خواص و مشخصات آن آشنا شوید. منگنز یک فلز تقریباً سیاه رنگ است که شبیه به آهن می‌باشد. دارای شکنندگی بسیار زیادی است. منگنز در بسیاری از ویژگی‌ها و خواص شبیه به آهن است یعنی مثل آهن دچار زنگ‌زدگی می‌شود.

نکته مهمی که در مورد منگنز وجود دارد این است که این عنصر معمولاً همراه با آهن وجود دارد. به این فلز یک فلز انتقالی هم می‌گویند. در جدول تناوبی معمولاً منگنز در دسته فلزات واسطه قرار می‌گیرند.

عدد اتمی این فلز ۲۵ و در اکثریت موارد به صورت آزاد در طبیعت وجود ندارد و معمولاً ترکیبی همراه با آهن است. کانی مهم و اصلی آن پیرولوزیت است.


بیشتر بخوانید: کاربرد سولفات روی در داروسازی


منابع منگنز

منابع منگنز

بعد از اینکه با خود عنصر منگنز و ویژگی و خواص آن آشنا شدید بهتر است که با منابع منگنه نیز آشنا شوید.

اگر به دنبال پیدا کردن منگنز هستید بهتر است که سنگ معدن آهن را پیدا کنید. زیرا معمولاً منگنز در ترکیب با آهن است و به صورت خالص در طبیعت وجود ندارد.

اما به صورت کلی بعد از تحقیقات و بررسی‌هایی که در مورد منگنز انجام شده است به این نتیجه رسیده‌اند که حدود یک درصد از پوسته زمین از منگنز تشکیل شده و در رتبه بندی عناصر تشکیل دهنده پوسته زمین، دوازدهمین عنصر است.

کاربردهای منگنز

اگر بخواهید در مورد کاربردهای منگنز بدانید باید گفت که این عنصر کاربردهای بسیار زیادی دارد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. اما مهم‌ترین کاربردهای منگنز در صنعت فولاد، آلیاژهای آلومینیوم و… است. در ادامه این کاربردها را با هم بررسی خواهیم کرد.

صنعت فولاد

استفاده از منگنز در صنعت فولاد یکی از کاربردهای بسیار مهم و اساسی آن است. استفاده از این عنصر در صنعت فولاد به دلیل خواص و ویژگی‌های بسیار مناسب منگنز است.

یکی از ویژگی‌های مهم، فلز تثبیت کننده و اکسید کننده و آلیاژسازی است به همین دلیل برای تولید آهن و فولاد از منگنز استفاده می‌شود. در واقع با استفاده از منگنز می‌توان انعطاف پذیری فولاد را افزایش داد.

با بررسی فولادهای تولید شده به این نتیجه می‌رسیم که حدود ۸ تا ۱۵ درصد فولاد را منگنز تشکیل می‌دهد که این موضوع باعث افزایش مقاومت کششی فولاد می‌شود.

آلیاژهای آلومینیوم

آلیاژهای آلومینیوم یکی دیگر از فواید بسیار خوب و کاربرد منگنز است. منگنز در آلیاژهای آلومینیوم باعث بیشتر شدن مقاومت و استحکام می‌شود. معمولاً آلومینیومی که می‌خواهد مقاومت بالایی داشته باشد باید حدود یک و نیم درصد منگنز داشته باشد. یکی از کاربردهای بسیار مهم آلیاژهای آلومینیومی در تولید قوطی‌های نوشیدنی‌های مختلف است.

سایر اثرات منگنز

اما همانطور که در بالاتر  در مورد آن صحبت کردیم منگنز کاربردهای بسیار زیادی دارد که در این مطلب قصد داریم مهمترین آن‌ها را با هم بررسی کنیم.

همانطور که می‌دانید منگنز مثل دیگر مواد شیمیایی صنعتی مصارف و کاربردهای بسیار زیادی دارد. اما نکته مهم در مورد این مواد شیمیایی این است که باید از آن‌ها به اندازه و در کاربرد مخصوص به آن استفاده شود در غیر این صورت می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب زننده باشد.

 از دیگر مصارف و کاربردها و اثرات منگنز می‌توان به اکسید کردن و خنثی کردن رنگ سبز در شیشه‌ها اشاره کرد. از دیگر کاربردهای منگنز هم استفاده در باتری سلول خشک است. منگنز در باتری سلول خشک به عنوان یک گیرنده الکترون از روی کاربرد دارد. همچنین دیگر کاربردهای این فلز مربوط به ساخت کلر و خشک کردن رنگ سیاه هم می‌توان نام  برد.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و کاربردهای بسیار مهم منگنز اکسید منگنز که به آن دی اکسید منگنز هم می‌گویند، است. اکسید منگنز به عنوان یکی از مواد شیمیایی صنعتی و یکی از معرف‌ها در شیمی آلی برای اکسیداسیون الکل‌های بنزیلیک کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: واکنش های نشادر


اثرات منگنز بر سلامتی انسان

اثرات منگنز بر سلامتی انسان

علاوه بر مصارف و کاربردهای بسیار زیاد منگنز در صنایع مختلف می‌توان به کاربردهای آن و اثرات منگنز بر سلامتی انسان هم اشاره کرد. در واقع می‌توان منگنز را در مواد غذایی طبیعی زیادی هم پیدا کرد. منگنز یک عنصر بسیار مهم و تاثیرگذار در سلامتی بدن است. اما به این موضوع مهم توجه کنید که مثل هر ماده دیگری وجود بیش از اندازه آن در بدن می‌تواند سمی و خطرناک باشد.

در مواد غذایی طبیعی که منگنز در آن‌ها وجود دارد می‌توان به اسفناج، سیر، آجیل، کاهو، زردچوبه، سویا، خیار، کیوی، برنج، توت فرنگی و… اشاره کرد.

اگر منگنز به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد می‌تواند آسیب‌های زیادی را به سلامتی هر انسان وارد کند. از جمله مشکلاتی که در اثر کمبود منگنز در بدن رخ می‌دهد چاقی، لخته شدن خون، عصبی شدن، تغییر رنگ مو، کاهش کلسترول، مشکلات پوستی و… است.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه