معرفی 5 مورد از مواد شیمیایی کاغذسازی

استفاده از مواد شیمیایی در صنایع مختلف یکی از مواد لازم به شمار می آید. صنعت کاغذ نیز از این قاعده مستثنی نیست. کاربرد مواد شیمیایی کاغذسازی به عنوان ماده خام اولیه نیز امری ضروری است.

در واقع مواد شیمیایی کاغذسازی نه تنها در صنعت کاغذ سازی که در صنعت سلولز سازی که هم خانواده کاغذسازی است مورد توجه است. در این صنایع 5 ماده شیمیایی کاربرد زیادی دارند. برخی از این موارد مواد شیمیایی خوراکی نیز هستند.


بیشتر بخوانید: از چرخه اسید سیتریک چه می‌دانیم؟


دلیل استفاده از مواد شیمیایی کاغذسازی چیست؟

دلیل استفاده از مواد شیمیایی کاغذسازی چیست؟

مهمترین دلیلی که باعث استفاده از مواد شیمیایی کاغذسازی می شود، بهبود تولیدات و محصولات است. به طور مثال آب مورد استفاده در صنایع دارای ناخالصی هایی است که برخی از مواد شیمیایی کاغذسازی می توانند در تخلیص آن نقش موثری داشته باشند.


بیشتر بخوانید: آیا نیتریت سدیم سرطان زاست؟


سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم

یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت کاغذ سازی سولفات آلومینیوم یا آلوم است. ماده جامد و پودری که نه تنها در کاغذسازی که در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی حالت چسبندگی خمیر کاغذ را افزایش می دهد.

همچنین در محصول نهایی کاغذ و الیاف کاغذی نیز باعث افزایش استحکام آن می شود. آلوم نقش مهمی در افزایش مقاومت کاغذ در مواجهه با عوامل محیطی ایفا می کند.

علاوه بر اینکه به دلیل خاصیت شیمیایی که دارد باعث سفید و روشنتر شدن رنگ محصولات کاغذی نیز می شود. در شرایطی که کارخانه های کاغذ سازی بخواهند از تولیدات با کیفیت تری برخوردار باشند در لیست مواد شیمیایی کاغذسازی خود نمی توانند از سولفات آلومینیوم بگذرند.

البته این ماده شیمیایی همانطور که گفته شد موارد کاربردی دیگری نیز دارد، استفاده در صنایع کشاورزی، آرایشی و بهداشتی، تصفیه آب و… از جمله مهمترین موارد است.

آمونیوم پرسولفات

 اگر بخواهیم در صنعت کاغذسازی یک اکسید کننده قوی را مورد توجه قرار دهیم، قطعا گزینه ای بهتر از آمونیوم پرسولفات پیدا نمی کنیم. این ماده شیمیایی در معرض حرارت دارای خاصیت خورندگی بالایی می‌شود. از همین رو به‌راحتی می‌توان از توان اکسید کنندگی آن برای تجزیه نشاسته موجود در صنعت کاغذسازی استفاده کرد.

مواد شیمیایی کاغذسازی  در واقع موادی هستند که هر کدام با ایفای یک نقش برای بهبود و تسریع تولیدات کاغذی مصرف می شوند. آمونیوم پرسولفات نیز با خاصیت اکسیدکنندگی قوی مرود توجه قرار دارد.

کافی است نشاسته خام با این ترکیب شیمیایی مخلوط شود. پس از آن ویسکوزیته نشاسته تنظیم می شود. از این ویژگی در مرحله آهارزنی کاغذ استفاده می شود. راهکاری کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه.

از این ماده شیمیایی نه تنها در صنعت کاغذسازی بلکه در صنایع غذایی و تولید پلاستیک نیز استفاده می شود. نقش اساسی آمونیوم پرسولفات را نمی توان در صنعت تولید روی نادیده گرفت.


بیشتر بخوانید: گرفتن تلخی زیتون


پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم  نیز یکی از مواردی است که در صنعت کاغذسازی به عنوان ماده رنگ بر مورد استفاده قرار می گیرد. البته این ترکیب شیمیایی در زمره مواد شیمیایی خوراکی نیز محسوب می شود.

از این ترکیب شیمیایی برای ایجاد خواص مختلف کاغذ استفاده می شود. به طور مثال کاغذ لیمیتوس که در آزمایشگاه ها بسیار پر کاربرد است و برای تشخیص پی اچ مواد استفاده می شود. این ماده شیمیایی ماده ای جامد به رنگ بنفش است که می تواند را خاصیت رنگ بری خود در صنعت کاغذسازی سفید شدن کاغذ را ایجاد کند.

این ماده شیمیایی البته خاصیت اکسید کنندگی نیز دارد. از همین رو می توان به وفور از آن در صنایع مختلف کاغذ سازی و صنایع سلولزی استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای پرمنگنات پتاسیم کمک به تصفیه آب و زدودن آلاینده های درون آب است. از همین رو می توان در مراحل مختلف صنعت کاغذ سازی از این خاصیت پرمنگنات پتاسیم بهره برد.


بیشتر بخوانید: کاربرد کربن اکتیو در صنایع مختلف


پلی آلومینیوم کلراید

پلی آلومینیوم کلراید

اگر قرار باشد در لیست مواد شیمیایی کاغذسازی ترکیب دیگری که دارای نقش مهم است معرفی کنیم قطعا پلی آلومینیوم کلراید یکی از مهمترین نام ها است.

این ماده شیمیایی به عنوان پلیمر غیر آلی مهمترین نقش را در انعقاد به عهده دارد. از آنجا که خلوص بالایی دارد می تواند جایگزین مناسبی برای سولفات آلومینیوم باشد. تصفیه آب، جداسازی آلاینده های آب و نیز خنثی کردن الیاف سلولزی از مهمترین نقش هایی است که این ترکیب شیمیایی غیر آلی در صنعت کاغذ سازی ایفا می کند.

وقتی که الیاف سلولزی خنثی شود کاغذ تولید شده به سرعت خشک می شود. علاوه بر اینکه استحکام زیادی نیز پیدا کرده است.

ریتنشن اید

یکی از مواد شیمیایی کاغذسازی مایعی سفید رنگ است که تقویت کننده الیاف مفید کاغذ است و از آن با عنوان ریتنشن اید نام برده می شود. این مایع کمک می کند تا الیاف کاغذ روی وایر بماند.

در واقع ریتنشن اید کمک می کند ذرات ریز و درشت تشکیل دهنده کاغذ در کنار هم قرار گیرند و در نهایت فرم کاغذ ایجاد شود. مایعی قوام دهنده برای اجزای تشکیل دهنده کاغذ است. از ریتنشن اید به عنوان نگهدارنده نیز یاد می شود.

در واقع این مایع بی رنگ اگرچه به شکل ظاهری آن نمی آید، اما قوام دهنده شکل و ساختار اصلی کاغذ است تا ذرات تشکیل دهنده این محصول از هم تفکیک نشوند. همین مایع است که مقاومت کاغذ و محصولات کاغذی را افزایش می دهد. علاوه بر اینکه کیفیت آب برگشتی در تولید کاغذ را نیز افزایش می دهد.

ریتنشن اید را می توان یکی از مواد ضروری شیمیایی در صنعت کاغذسازی نام برد که احتمالا بدون آن تولید محصولات مختل یا با کیفیت پایینی صورت می گیرد.

AKD مایع

آخرین مورد از لیست پنجگانه مواد شیمیایی کاغذسازی می‌توان به این مایع اشاره کرد. AKD مایع نقش ایجاد مقاومت کاغذ در برابر آب را عهده دار است، اشاره کرد. مایعی به نام AKD که جذب رطوبت توسط کاغذ را کاهش می دهد.

از همین رو یکی از عواملی است که باعث مقاومت آب در برابر آب و رطوبت می شود.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه