همه چیز درباره کاربردهای پتاسیم کلراید

استفاده از ترکیبات معدنی و شیمیایی برای اهداف مختلف بهداشت، سلامت، کشاورزی، صنعت و… بسیار مرسوم است. در واقع بسیاری از این ترکیبات در مسیر بهبود کیفیت و سلامت زندگی انسان ها است. پتاسیم کلراید نیز از جمله ترکیباتی است که با اهداف و کاربردهای مختلف تولید می شود. کاربردهای پتاسیم کلراید در کشاورزی، صنایع دارویی و… بسیار زیاد و البته ضروری است. در این مطلب به مهم‌ترین کاربردهای پتاسیم کلراید اشاره می شود.

همه چیز درباره پتاسیم کلراید

مهم‌ترین کاربردهای پتاسیم کلراید در صنعت کشاورزی است که به شکل کود مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از پتاسیم کلراید برای تولید کود پتاس استفاده می شود که کارکرد اصلی آن تقویت لقاح در گیاهان و بهبود باروری است.

از این نمک می توان به جای نمک خوراکی معمولی که ترکیب سدیم کلراید است نیز استفاده کرد. پتاسیم کلراید جبران کننده کمبود پتاسیم موجود در خون است از همین رو مصرف آن برای انسان به شکل خوراکی نیز مفید است.

در بیان تاریخچه این ترکیب، می توان به زمانی که در سال 1807 برای نخستین بار پتاسیم توسط هافری دیوی شناسایی شد اشاره کرد. او برای اولین بار آن را پتاس سوزآور نامید که بعدها از آن به عنوان پتاسیم نام برده شد. فلزی قلیایی که در پوسته زمین نیز به وفور یافت می شود.

از نظر میزان فراوانی هفتمین عنصر در زمین است که در گذشته از طریق الکترولیز خالص سازی می شد.


بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست


پتاسیم کلراید چیست؟

پتاسیم کلراید چیست؟

پتاسیم کلراید با فرمول شیمیایی KCL شناخته می شود. پتاسیم کلراید در واقع نمکی تولید شده از دو عنصر پتاسیم و کلر است که طی فرایندی ترکیب و به نمکی بی رنگ و بی بو تبدیل می شود. این نمک به راحتی قابل حل در آب است و غالبا به شکل کریستال های نمکی دیده می شود. این نمک به صورت الکترولیت در بدن فعالیت دارد از همین رو یکی از مواد ضروری به شمار می آید.

این نمک شناخته شده با نام های کلرید پتاسیم، سلوبت و کلرو پتاس نیز شناخته می شود. در زمان تولید دارای خلوص 99 درصد است از همین رو در زمان استفاده برای اهداف مختلف کشاورزی، دارویی، غذایی و حفاری می توان در صورت نیاز آن را در آب حل کرد.

از مهم‌ترین ویژگی های این ترکیب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حلال در آب
  • محلول در گلیسرول ها و بازها
  • جامد
  • یونیزه شدن عناصر کلر و پتاسیم در حلال های قطبی
  • محلول در الکل به جز اتر

استفاده دارویی از پتاسیم کلراید

یکی از کاربردهای پتاسیم کلراید امروزه مصارف دارویی است که از آن می شود. از آنجا که پتاسیم عنصری ضروری برای بدن انسان به طور ویژه برای ضربان قلب به شمار می آید از همین رو باید دائما میزان آن در بدن تنظیم و متعادل باشد.

شاید برای شما تعجب آور باشد که بدانید کمبود پتاسیم در بدن انسان می تواند حیات او را به خطر بیندازد. از همین رو در آزمایشات خود میزان پتاسیم اندازه گیری می شود. کمبود این عنصر در بدن با عنوان هیپوکالمی شناخته می شود. یعنی کاهش میزان پتاسیم خون. از همین رو غالبا مبتلایان به این مشکل از داروهای خاصی استفاده می کنند.

از نشانه های بیماری هیپوکالمی می توان به اسهال و استفراغ طی یک بیماری سخت اشاره کرد. برای درمان این بیماری پتاسیم کلراید یکی از داروهای مهم برای جبران کمبود پتاسیم است.

شکل دارویی کلرید پتاسیم عمدتا قرص یا کپسول است که بنا به تجویز پزشک در دوزهای مختلف مصرف می شود. گاهی نیز این دارو به شکل شربت خوراکی نیز تولید می شود.

در نظر داشته باشید که این دارو برای کسانی که پتاسیم خون بالایی دارند به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند.

پتاسیم کلراید به اشکال مختلفی در بازار دیده می شوند. از مهمترین اشکال این نمک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرانول های درشت: بیشترین شکل پرطرفدار پتاسیم کلراید است و مشتریان این محصول را نسبت به اشکال دیگر ترجیح می دهند.
  • گرانول های استاندارد: شکل گرانول استاندارد اگرچه طرفداران زیادی ندارد اما می توان برای کشاورزی استفاده کرد.
  • محلول: از این نوع ترکیب بیشتر به عنوان کود استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: روش ساخت کربن اکتیو


تهیه پتاسیم کلراید

تهیه پتاسیم کلراید

روش های تهیه و تولید پتاسیم کلراید متفاوت است. براساس نیاز و کیفیت مصرف می توان از هر یک از تولیدات با روش های مختلف استفاده کرد. غالبا در اشکال زیر این ترکیب تولید می شود:

استخراج مستقیم از مواد معدنی

در این روش پتاسیم کلراید از کارنلیت، پتاس و سیلویت استخراج می شود. در این روش سنگ معدنی مورد نظر با تغلیظ و فرآوری نخست خالص سازی و در نهایت پتاسیم کلراید آن جدا سازی می شد.

در واقع برای تبدیل یک سنگ معدن به پتاسیم کلراید باید مراحل ششگانه خرد شدن سنگ معدن، جداسازی دوغاب، جداسازی نمک دوگانه، جداسازی پتاسیم کلراید، خشک کردن و بسته بندی آن طی شود. تا در نهایت محصول با کیفیتی به دست مصرف کنندگان برسد.

استخراج از دریا

در این روش آب دریا با ترکیب اسید کلریدریک و نیترات پتاسیم، اسید نیتریک سنتر می شود. و در نهایت پتاسیم کلراید از آن جداسازی می شود. این نمک از شورابه های نمکی نیز قابل استحصال است. در این روش با حفر کانال، زهکشی و جمع آوری، شورابه اولیه به استخر تبخیر منتقل می شود. پس از آن طی مراحلی در نهایت پتاسیم کلراید استخراج می شود.

تولید آزمایشگاهی

برای تولید پتاسیم کلراید آزمایشگاهیی از ترکیبات دارای پایه پتاسیم در واکنش با اسید کلریدریک استفاده می شود. با خنثی سازی اسید و یار در نهایت آب و پتاسیم کلراید تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص پتاسیم کلراید

پتاسیم کلراید در کاربردهای مختلف خواص متفاوتی دارد اما برای انسان می تواند کاربرد خوراکی داشته باشد. از همین رو در بسیاری از تولیدات غذایی مثل نوشیدنی های ورزشی، سوپ ها، پنیر و خامه و… استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


کاربردهای پتاسیم کلراید

کاربردهای پتاسیم کلراید

از پتاسیم کلراید برای اهداف مختلفی می توان استفاده کرد.انجام عملیات های حفاری در پالایشگاه های نفت و گاز، تولید رنگ های شیمیایی، یخ زدایی سطح خیابان و جاده ها در فصول سرد سال، استفاده در صنایع غذایی و نیز صنعت شیشه و سرامیک تنها بخشی از موارد استفاده از این ترکیب است. در واقع می توان گفت کاربردهای پتاسیم کلراید بسیار زیادی است که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

تاثیر پتاسیم کلراید بر رشد گیاهان

استفاده از پتاسیم کلراید در کشاورزی: از این ترکیب به شکل کود برای رشد گیاهان استفاده می شود. در واقع پتاس تولید شده از این ترکیب همان کودی است که می تواند در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

درمان های پزشکی با پتاسیم کلراید

پتاسیم در خون یکی از مهمترین موارد ضروری برای انسان به شمار می آید. به طوری که در صورت کاهش بیش از حد آن ممکن است خطر مرگ فرد را تهدید کند. از همین رو در آزمایشات با اندازه گیری میزان پتاسیم خود در صورت نیاز استفاده از این نمک مورد استفاده قرار می گیرد.

در مواردی که فرد مبتلا به فشار خون باشد نیاز دارویی به این نمک دارند. در واقع استفاده دارویی از پتاسیم کلراید برای درمان مبتلایان به فشار خون بالا ضروری است. این افراد به دلیل تاثیر منفی نمک معمولی و افزایش فشار خون می توانند پتاسیم کلراید را جایگزین نمک خوراکی معمولی کنند.

در تولید صابون نیز می توان از این ترکیب استفاده کرد.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه