اهمیت ویژه تغذیه دام در فصول سرد سال

آیا با تغذیه دام در فصل سرد آشنا هستید؟ خیلی ها تصور می کنند نگهداری دام بسیار ساده و راحت است، در حالی که با شروع فصل سرد سال نگرانی‌ها آغاز می شود و دسترسی کمتر به مواد غذایی طبیعی دامداران عزیز را نگران می کند. با شروع فصل زمستان و کاهش دما نیاز به دام و طیور به مواد مغذی بیشتر می‌شود، زیرا حیوانات برای گرم ماندن فراتر از نیازهای طبیعی کالری دریافت می کنند.

از طرفی، با شروع بارش های شدید علف طبیعی از بین می رود و تهیه تغذیه مناسب در فصول سرد سال برای نگه داشتن دام و حفظ سلامتی آنها کمی سخت می شود؛ مخصوصا این روزها که اثرات محیطی فراوانی از جمله تولید گازهای گلخانه ای، عدم مناسب نرخ بهره وری، نوسانات قیمت و غیره روی صنعت دامپروری و دامداری تاثیر بسیاری می گذارد.

دامداری بخش مهمی از تامین غذای مورد نیاز انسان ها است که با کمک آن به تولید محصولات مختلفی همچون گوشت، پشم، چرم و محصولات لبنی می‌پردازیم. کود حیوانی نیز برای صنعت کشاورزی کاربردهای فراوانی دارد و به تولید و پرورش بهتره محصولات این صنعت کمک شایانی می‌کند. حال اگر دامپرور توجه کافی روی تغذیه دام در فصل سرد نداشته باشد، محصولات تولیدی آن کیفیتی ندارد و سلامتی انسان و زندگی بشر به خطر می افتد.


بیشتر بخوانید: کود اوره و مزایای آن


آیا تغذیه دام در فصول سرد با فصول گرم متفاوت است؟

آیا تغذیه دام در فصول سرد با فصول گرم متفاوت است؟

سلامت دام ها را می توان از روی تغذیه آنها متوجه شد و در صورت بی اشتها و بی میل بودن باید خیلی سریع به مشکل بیماری دام پی برد. خوراک غذاهایی است که دام ها از مصرف شان انرژی کسب می کنند و باید به طور روزانه مصرف کنند که در دستگاه گوارش هضم و سپس به جذب یا تبدیل آن به انرژی می رسد. خوراک غذای دام در فصل زمستان نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا امکان تغذیه دام ها از طریق مراتع سرسبز وجود ندارد و تغذیه کمتری در دسترس است. در صورت عدم تامین غذای مورد نیاز، دام در این فصل به زاد و ولد نمی رسد و با کاهش وزن مواجه خواهد شد.

تغذیه به دو صورت طبیعی و تغذیه آماده قابل انجام است که تغذیه های دستی و آماده توانایی رفع نیازهای غذایی دام را دارد و تغذیه های طبیعی همان تغذیه هایی است که در فصل تابستان جمع آوری شده است تا امکان تامین غذای دام ها در فصل زمستان وجود داشته باشد. همچنین برخی مواد مغذی مانند سولفات کبالت به صورت افزودنی در اختیار دام قرار می گیرد که در حفظ ایمنی آن ها نقش کلیدی دارد.

چرا تغذیه دام در فصول سرد اهمیت دارد؟

چرا تغذیه دام در فصول سرد اهمیت دارد؟

تغذیه دام در فصل سرما با توجه به موقعیت مکانی مشخص می شود. دام ها باید از تغذیه مناسب و برنامه دقیقی بهره‌مند باشند تا هیچ مشکلی برای آنها پیش نیاید و با بیماری خاصی روبرو نشوند. عدم توجه به کیفیت تغذیه مشکلاتی همچون کاهش وزن و سوء تغذیه دام را برعهده دارد و از آنجا که دام ها در این فصل در معرض بیماری های مختلف قرار میگیرد تقویت آنها از طریق تغذیه اهمیت فراوانی دارد و در صورت بی توجهی شاهد ضرر و زیان شدیدی در این نوع کسب و کار خواهید بود.

بهترین راهکار این است که قبل از شروع فصل سرد تغذیه دام و آب کافی در اختیار آنها قرار دهید و تمام مواد مغذی لازم مانند کربنات پتاسیم برای رشد عالی را تامین کنید؛ مخصوصاً اگر از سلامت دام و کیفیت آنها اطمینان کامل دارید و دوست ندارید در هر شرایطی کیفیت دام هایتان کاهش پیدا کند.

تغذیه دام در فصل های سرد باید چگونه باشد؟

دام ها در روزهای سرد سال به مراقبت بیشتری نیاز دارند، زیرا احتمال شیوع مبتلا شدن به برخی بیماری ها بیشتر می شود. همچنین آشامیدن آب سرد و مواد خوراکی یخ زده به شدت روی سلامتی دام ها تاثیر گذار است و بهتر است دام ها در این فصل از آب ولرم استفاده کند و تامین مواد غذایی و علوفه باکیفیت روی افزایش وزن آنها و حفظ سلامتی تاثیر گذار است.

از طرفی، محل نگهداری دام ها برای مراقبت بهتر در فصل پاییز و زمستان مورد توجه خیلی از دامداران قرار می‌گیرد. پس بهتر است دام ها را در فضاهای بسته نگهداری کنید و فضای نگهداری مواد غذایی دام ها باید از هرگونه آلودگی به دور باشد.

بهترین مواد مغذی برای دام

بهترین مواد مغذی برای دام

برنامه غذایی دام ها باید بر اساس موارد گفته شده در زیر تامین شود:

  • آب
  • پروتئین ها
  • مواد معدنی
  • ویتامین ها
  • چربی ها
  • قندها

هر کدام از مواد معرفی شده در برخی از مواد غذایی وجود دارد. بنابراین خرید مواد شیمیایی دام و طیور براساس مواد نام برده و بهره مندی از مواد غذایی با ارزش برای تامین نیاز دام ضرورت دارد.

1. آب؛ اصلی ترین ماده غذایی دام

آب یکی از رایج ترین و مهم ترین مواد غذایی مورد نیاز دام ها است که در هر سن و شرایطی باید به میزان مشخصی در طول روز مصرف شود. تامین آب در فصل سرد سال هیچ مشکلی ندارد، تنها باید دمای آن پایین تر صفر درجه نباشد و تامین آب گرم برای نوشیدن دام ها شرایط بهتری را ایجاد می کند.

البته آب مورد نیاز از روش های مختلفی مانند خوراکی سبز و گیاهان سرسبز در اختیار دام قرار می گیرد که در صورت نبودن این دسته از مواد غذایی در فصل زمستان دام ها آب بیشتری در این فصل می نوشند.

2. قندها همان کربوهیدرات

از دیگر مواد مورد نیاز برای تامین مواد غذایی لازم دام در فصل سرد قند یا همان کربوهیدرات است که به تامین انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه دام کمک می کند.

مصرف مواد قد انرژی لازم برای خوابیدن، راه رفتن و حتی خوردن را در اختیار دام قرار می دهد و روی تامین شیر و رشد بیشتر پشم ها تاثیر فراوانی دارد. از جمله مواد حاوی قند می توان به تفاله های چغندر و غلات اشاره کرد که میزان بالای انرژی را برای دام ها تامین می کند.

3. لیپیدها یا چربی ها

لیپید ها در اکثر مواد غذایی حضور دارند و به تامین انرژی بدن دام می پردازند، اما توجه داشته باشید میزان چربی غذاهای دام باید در حد ایده آل باشد که موجب مشکلات گوارشی دام نشود.

4. ویتامین ها

از دیگر مواد لازم برای تامین غذای مورد نیازتان ویتامین هاست که باید در مقدار بسیار کم به دام داده شود، اما عدم حضور آن تاثیرات ناگواری مانند کاهش سرعت رشد، ناباروری، کوری و حتی سقط جنین را به دنبال دارد. هر کدام از ویتامین ها باید بر اساس برنامه غذایی دقیقی در زمان و فصل مناسب به دام داده شود و به صورت افزودنی به کنسانتره اضافه خواهد شد.

از جمله افزودنی های پرکاربرد می توان به پرمنگنات پتاسیم اشاره کرد که برای رشد و پرورش سریع تر دام ها استفاده می شود.

5. پروتئین ها

پروتئین ها

پروتئین به رشد بهتر دام بسیار کمک می‌کند و موجب حفظ سلامت آن ها می شود. در صورت عدم کمبود پروتئین در مواد غذایی عضلات به خوبی روشن نمی کند و با کاهش رشد پشم و موهای دام مواجه خواهید شد. از جمله مواد مغذی حاوی پروتئین می توان به یونجه و کنجاله دانه های روغنی اشاره کرد که تامین آنها در فصول سرد بسیار اهمیت دارد.

6. مواد معدنی

مواد معدنی یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز دام است که به رشد اسکلت و استخوان های دام کمک می کند و موجب افزایش استحکام و مقاومت بدنی دام می شود. این دسته از مواد مغذی شامل منیزیم، سدیم، روی، ید، منگنز، فسفر و آهن است که کمبود هر کدام از این موارد روی عدم رشد و استحکام اسکلتی دام تاثیر می گذارد.

نتیجه گیری

همیشه هوای سرد شدید دام ها را با چالش های مختلفی مواجه می کند که دامداران عزیز موظف هستند برای افزایش وزن و حفظ سلامتی آن ها توجه ویژه ای به تامین تغذیه دام در فصل سرد نشان دهند.

علاوه براین، هوای سرد روی عملکرد و انجام فعالیت های عادی دام تاثیر می گذارد که ارائه مواد مغذی به آن ها کمک می کند دام ها در بدترین شرایط فصل زمستان هم دوام آورند و سلامتی آن ها محفوظ بماند.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه