همه چیز درباره رنگ سرامیک

رنگ سرامیک از رنگ‌های پرکاربرد است که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ جذابیت و زیبایی خیره کننده‌ای دارند از همین رو از رنگ سرامیک برای لعاب فلزات یا سفال و سرامیک استفاده می‌شود. دلیل این جذابیت نیز ترکیبات و عناصری است که در ساخت این رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه چیز درباره رنگ سرامیک

رنگ سرامیک به‌وفور برای لعاب‌کاری مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سرامیک و کاشی بدون لعاب کاری قابلیت استفاده هم ندارند. این رنگ ها علاوه بر زیبایی ظاهری استحکام و مقاومت ظروف و لوازم را افزایش می دهد.

برای تولید این رنگ ها از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می شود، این ترکیبات به تنوع رنگی رنگ های سرامیکی کمک می کند.از مهمترین ترکیبات مورد استفاده در رنگ های سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:


بیشتر بخوانید: استخراج طلا با تیزاب سلطانی


استفاده از کبالت در رنگ سرامیک

استفاده از کبالت در رنگ سرامیک

از کبالت به شکل اکسید کبالت و کربنات برای ایجاد طیف های رنگی مختلف آبی، از آبی پاستلی تا آبی تیره استفاده می شود. برای ایجاد طیف های رنگی مختلف آبی کافی است اکسید شدن و درجه حرارت تغییراتی داشته باشد. علاوه بر این از ترکیب منیزیم با کبالت نیز برای تولید رنگ سرامیک صورتی، بنفش یا آبی مایل به بنفش استفاده می شود.

در تولید این رنگ ها نیز عوامل اکسید شدن و میزان حرارت تاثیر دارد. در صورتی که بخواهید فقط رنگ سیاه تولید کنید می تواند از کبالت به تنهایی استفاده کرد.

استفاده از کروم در رنگ سرامیک

رنگ سرامیک سبز نیز از رنگ های پرکاربرد در صنعت کاشی و سرامیک است. برای تولید این رنگ از کروم استفاده می شود. اکسید کروم می تواند برای شما رنگ سبز را ایجاد کند.

در صورت ترکیب اکسید کروم با مس می توانید به راحتی به رنگ قهوه ای دست پیدا کنید. همچین از ترکیب اکسید کروم با قلع نیز می توانید به راحتی رنگ زیبای صورتی را بدست بیاورید.

استفاده از آهن قرمز در رنگ سرامیک

رنگ قرمز از رنگ های پرطرفدار است که می توان برای داشتن رنگ قرمز از اکسید آهن استفاده کرد. البته برای رنگ قرمز طبیعی از رنگ های دیگر نیز می توان استفاده کرد.

اما در صورتی که بخواهید به طیفی از رنگ قرمز تا قهوه ای دست پیدا کنید اکسید آهن بهترین گزینه است. برای راحتی کار و داشتن رنگ های مختلف کافی است درجه حرارت را تغییر دهید.

اکسید آهن قابلیت ترکیب با پتاسیم را دارد تا در نهایت رنگ آبی آسمانی را برای شما ایجاد کند. اگر به دنبال رنگ زرد باشید کافی است اکسید آهن را با کلسیم ترکیب کنید آن وقت می توانید طیفی از زرد روشن تا سبز روشن را داشته باشید. این طیف رنگی نیز با درجه حرارت می تواند کم و زیاد شود.

استفاده از مس در رنگ سرامیک

رنگ سرامیک تولید شده از ترکیب کربنات مس رنگ سبز را به شما می دهد. این ترکیب می تواند برای شما قرمز براق و حتی فیروزه ای را نیز ایجاد کند.

اکسید‌ها و ترکیبات دیگر در رنگ سرامیک

علاوه بر ترکیبات گفته شده که رنگ های جذابی تولید می کنند. از اکسیدها و ترکیبات دیگر نیز می توان برای تولید رنگ سرامیک استفاده کرد. در واقع کم و زیاد شدن این اکسیدها است که رنگ های مختلف را در درجه حرارت های مختلف ایجاد می کنند. از همین رو در شرایط استاندارد باید از ترکیبات استفاده شود، چرا که برخی از انواع این ترکیبات مثل باریم سمی هستند و می تواند خطر آفرین باشد.

عمده اکسیدهای مورد استفاده برای تولید رنگ های مختلف سرامیکی عبارت است از اکسید سیلیکا، آلومینیوم و سرب. نکته جالب در تولید رنگ های مختلف با این اکسیدهای این است که اکسیدهای مختلف به خودی خود نمی توانند ایجاد رنگ کنند بلکه در ترکیب با هم رنگ های براق و جذابی ایجاد می کنند.

در واقع علاوه بر طیف رنگی که به دست می آید این اکسیدها می توانند باعث مات یا براق شدن رنگ نیز شود.

نکته مهم دیگر اینکه در صورت استفاده از رنگ های مختلفی که میزان سمیت آن ها زیاد است نباید استفاده زیاد باشد. حذف اکسیدهای سمی نیز برای تولید رنگ های سرامیکی به ویژه برای مواردی که در تماس نزدیک با انسان است اولویت دارد. هر چه میزان استفاده از این ترکیبات کمتر، تولیدات و رنگ ها بیشتر به حفظ محیط زیست و سلامت انسان ها کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: از چرخه اسید سیتریک چه می‌دانیم؟


کاربرد رنگ‌های سرامیک

کاربرد رنگ‌های سرامیک

رنگ های سرامیکی به دلیل جنس و نمای ظاهری که ایجاد می کند کاربردهای مختلفی دارد. به طور مثال این رنگ در صنایع ظروف چینی و شیشه کاربرد زیادی دارد.

همچنین با کمی خلاقیت می توان در آن برای تولید لوازم دکوراتیو شیشه ای استفاده و دکوراسیونی مدرن را ایجاد کرد. به طور کلی بیشترین کاربردی که از این رنگ می شود عبارت است از:

رنگ سرامیک در معماری

در معماری از این رنگ برای شیشه های رنگی استفاده می شود که علاوه بر زیبایی به مقاومت و استحکام آن می افزاید. استفاده از شیشه های رنگی در بسیاری از آثار تاریخی ایران نیز مشاهده می شود و این نشان از علاقه ایرانیان به این نوع دکوراسیون است.

شیشه های رنگی به دلیل خلاقیت و تنوع رنگی در روحیه تاثیر زیادی دارد از همین رو می توان با استفاده از روانشناسی رنگ ها برای محل سکونت یا کار خود از آن استفاده کنید. یکی از دیگر مزیت های استفاده از شیشه های رنگی جلوگیری از ورود نور خورشید به ساختمان در فصل گرم سال است.

رنگ سرامیک در دکوراسیون داخلی

شیشه های رنگی یکی از انواع لوازم پرطرفدار در دکوراسیون های داخلی منازل به شمار می آید که از دیرباز به اشکال مختلف در دکوراسیون سنتی استفاده می شد. امروزه با ایجاد تغییراتی این شیشه ها برای دکوراسیون مدرن نیز قابل استفاده است.

از این شیشه ها می توان برای میزهای شیشه ای و حتی دیوارهای کاذب و پلکان نیز استفاده کرد. از رنگ های سرامیکی برای سایر اقلام دکوراتیو نیز استفاده های زیادی می شود.


بیشتر بخوانید: آیا نیتریت سدیم سرطان زاست؟


رنگ سرامیک در ظروف

رنگ سرامیک در ظروف

از رنگ سرامیک در ظروف نیز استفاده می شود. در واقع صنایع تولید ظروف چینی و شیشه و سرامیکی از این نوع رنگ های برای رنگ آمیزی استفاده می کنند. از این رنگ در کنار نقره و فلزات رنگی دیگر برای ایجاد طراحی های زیبا و نقوش خلاقانه استفاده می شود.

رنگ سرامیک در صنعت کاشی و سرامیک

یکی از پرمصرف ترین کاربردهای این رنگ استفاده در روند تولید کاشی و سرامیک هایی است که روزانه در ساختمان های مختلف می بینیم. رنگ در این کاشی و سرامیک ها چیزی است که با لعاب در نهایت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

در واقع در روند تولید سرامیک و کاشی وسیله تولید شده را در خمیری از لعاب که ترکیبی از اکسید کلسیم و سیلیکا است فرو می برند. پس از آن از اکسیدهای مختلف برای ایجاد رنگ سرامیک استفاده می کنند. اکسیدهایی مثل اکسید کروم یا اکسید مس.

آنچه زیبایی و جلای نهایی را برای سرامیک ایجاد می‌کنند با رنگ ها محقق می‌شود. این رنگ می‌تواند هم روی شیشه و هم روی سرامیک و کاشی مورد استفاده قرار گیرد. از مهمترین ویژگی هایی که این رنگ ها ایجاد می‌کنند:

  • ایجاد زیبایی خیره کننده برای سفال
  • افزایش مقاومت کاشی و سرامیک و شیشه
  • ایجاد عایق صدا و حرارت

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه