گلایسین و کاربرد آن در صنایع

امروزه از اسیدهای آمینه در صنایع مختلف استفاده های زیادی می شود. گلایسین نیز یکی از اسیدهای آمینه ضروری است که بسیار مورد توجه قرار دارد. کاربرد گلایسین در صنعت غذا و دارو و نیز کشاورزی تنها بخشی از استفاده هایی است که می توان از این اسید آمینه ضروری داشت.

کاربرد گلایسین از آن جهت اهمیت بالایی دارد که می تواند به اشکال مختلف کمبود آن را در بدن جبران و یا به حفظ کیفیت مواد تولیدی کمک کند.


بیشتر بخوانید: مزایای اسید فسفریک به عنوان کود مایع


گلایسین چیست؟

گلایسین چیست؟

گلایسین را یکی از ضروری ترین اسید های آمینه بدن می دانند که حتی در ساخت و فعالیت اجزای مختلف بدن نقش اساسی دارد. از آنجا که DNA کار کدگذاری اسیدهای آمینه را عهده دار است از همین رو وظایف ویژه ای نیز بر عهده آن ها گذاشته می شود. به طور مثال ایفای نقش پیش ساز برای مولکول های زیستی یکی از این موارد است.

گلایسین نیز از جمله اسیدهای آمینه ضروری بدن است. از همین رو در بسیاری از صنایع که مرتبط با سلامت، تغذیه یا حیات انسان است، مورد استفاده قرار می گیرد. در طبیعت نیز میزان زیادی از گلایسین وجود دارد.

به طور مثال غذاهای دریایی مملو از گلایسین هستند. جانوران دریایی مثل میگو و خارپشت دریایی که برای انسان ها منبع غذایی هستند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید گلایسین با سنتز شدن در بدن انسان در بهبود و تقویت ذخیر گلیکوژن کمک می کند. همچنین در موارد حیاتی دیگر مثل ساخت گلوتاتیون و کلاژن و نیز سنتز هموگلوبین نیز کاربرد زیادی دارد. گلایسین نقش مهمی در کنترل سطح چربی خود و اسید اوریک داد.

در شکل صنعتی گلایسین پودری سفید رنگ و بی بو است که با داشتن طعم شیرین در صنایع غذایی استفاده می شود. یکی از نکات مهم درباره گلایسین این است که علیرغم میزان ضروری آن برای بدن اما آن را یکی از کوچکترین انواع اسید آمینه دسته بندی می کنند.

از گلایسین می توان بسته به نوع نیاز انسان ها، در صنایع مختلف استفاده کرد. می توان از گلایسین در صنایع غذایی یا حتی آرایشی و بهداشتی استفاده کرد. تولید دارو نوشیدنی هم از دیگر موارد کاربرد گلایسین است.

فرقی نمی کند که این صنعت چیست، اگر هدف خوراکی یا سلامت در آن تعریف شده باشد می توان گفت کاربرد گلایسین یکی از ضروریات به شمار می آید.


بیشتر بخوانید: مزایای جوش شیرین برای دندان


کاربردهای گلایسین در صنایع غذایی

کاربردهای گلایسین در صنایع غذایی

گلایسین از جمله اسیدهای آمینه ای است که در بسیاری از صنایع اعم از کشاورزی، دارویی، غذایی و… مورد استفاده است. گاهی به عنوان طعم دهنده گاهی نگهدارنده. در تولیدات لبنی و غلات مثل آرد سید و نودل یا حتی مارگارین و پنیر خامه ای نیز نقش تثبیت کننده دارد. کاربرد گلایسین به عنوان اسید آمینه پرکاربرد در صنایع غذایی می تواند به اشکال زیر باشد.

طعم دهنده مواد غذایی

گلایسین به عنوان یکی از طعم دهنده های شیرین در صنایع غذایی استفاده زیادی دارد. همچنین می توان از آن به عنوان چاشنی برای غذاهای دریایی نیز استفاده کرد.

گلایسین علاوه بر خاصیت طعم دهندگی کیفیت و حفظ طعم غذا را نیز بر عهده دارد. از همین غالبا در ترکیب با سدیم 5-ریبونوکلئوتید و مونو سدیم ال گلوتامات استفاده می شود.

خاصیت نگهدارندگی

همانطور که می دانید استفاده از نگهدارنده های غذایی یکی از مهمترین ترکیباتی است که در صنایع غذایی برای افزایش زمان نگهداری غذا استفاده می شود. گلایسین در کنار مواد نگهدارنده یا به تنهایی می تواند تمام خاصیت مواد غذایی را تا زمان انقضا آن حفظ کند.

در نظر داشته باشید که این ترکیبات نگهدارنده بنا است علاوه بر کیفیت، طعم غذا را نیز حفظ کنند. در صورتی که ماده غذایی صنعتی فاقد این موارد باشد نمی توان به سلامت آن اعتماد کرد.


بیشتر بخوانید: مواد شیمیایی ضد خوردگی


کاربرد گلایسین در صنعت داروسازی

کاربرد گلایسین در صنعت داروسازی

از آنجا که گلایسین به عنوان یک آمینو اسید در بسیاری پروتئین های ساختاری مثل کلاژن یافت می شود، از همین رو در بسیاری از مکمل های دارویی آمینواسیدی نیز اضافه می شود. این آمینو اسید در موارد مانند پیش ساز نوکلئیک اسید و گلوتاتیون و کراتین که از مواد فعال زیستی هستند نیز یافت می شود.

از مهمترین موارد کاربرد گلایسین در صنعت دارو می شود می توان به تولید مکمل ها، آنتی اکسیدان ها و آنتی اسیدها اشاره کرد.

مکمل ها

گلایسین در بسیاری از مکمل های دارویی که دارای ترکیبات آمینو اسیدی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

آنتی اسید

این دارو بیشتر خاصیت ضد ترشی دارد. از همین رو برای ساخت محلول های بافر که پی اچ خنثی دارند در کنار کربنات کلسیم مصرف می شود.

تزریقات

در بسیاری از موارد از گلایسین به عنوان داروهای غیر خوراکی و تزریقی نیز استفاده می شود. گلایسین به اشکال وریدی نیز کاربرد زیادی دارد. در شکل وریدی گلایسین در کنار ترکیبات دیگری مانند قند، اسیدهای آمینه، ویتامین ها ومواد معدنی و نیز لیپیدها قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با مواد نگهدارنده خوراکی


کاربردهای گلایسین در صنعت

کاربردهای گلایسین در صنعت

از دیگر موارد کاربرد گلایسین در صنعت است، تولید مواد غذایی دام، کودهای کشاورزی و تولید شوینده از جمله این موارد است. در ادامه این موارد را توضیح می دهیم:

مواد شوینده

وجود گلایسین در شوینده ها در واکنش با مواد دیگر یون های آزاد فلزی را حذف می کند.

ترکیب تشکیل دهنده محیط های کشت

از آنجا که باکتری ها از قند و اسید آمینه به عنوان منبع غنی کربن و انرژی و نیز نیتروژن استفاده می کنند. از همین رو رعایت نسبت کربن به نیتروژن برای حفظ حیات باکتری های مفید ضروری است.

از همین رو گلایسین به عنوان ماده ای که توان حفظ این نسبت را دارد مورد استفاده قرار می گیرد. گلایسین در این موارد به شکل محلول در آب استفاده می شود.

تولید غذای دام

گلایسین به عنوان یک اسید آمینه مفید برای غذای دام به شکل مکمل های غذایی در دسترس قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: کاربرد اروزیل در داروسازی


تاثیر گلایسین بر سلامتی

تاثیر گلایسین بر سلامتی

همانطور که پیشتر در موارد مختلف از مزیت ها و کاربردهای گلایسین نام برده شد، می توان گفت این آمینو اسید بر سلامتی انسان تاثیر زیادی دارد که در ادامه به مهمترین آن اشاره می شود:

خواص آنتی اکسیدانی گلایسین

یکی از مهمترین خواص و کاربرد گلایسین بر سلامتی انسان آنتی اکسیدان بودن آن است که مانع از اکسیداتیو شدن سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد می شود. در واقع گلایسین در کنار دو اسید آمینه ضروری دیگر بدن ایجاد گلوتاتیون کرده و به عنوان آنتی اکسیدان در مقابل رادیکال های آزاد مقاومت می کنند.

از آنجا که بالا رفتن سن، کاهش تولید گلوتاتیون را به همراه دارد، از همین ر با افزایش سن فرد باید از مکمل های دارویی دارای گلایسین برای تولید گلوتاتیون استفاده کند.

کمک به ساخت کراتین

کراتین نیز یکی از ترکیبات مهم بدن است که گلایسین نقش مهمی در تولید آن دارد. کراتین انرژی مورد نیاز عضلات را فراهم می کند تا فرد بتواند در انجام کارهای خود سرعت و انرژی کافی را داشته باشد.

کلاژن سازی

گلایسین یکی از ترکیبات اسید آمینه ای است که در تولید کلاژن نقش اساسی دارد. همانطور که می دانید کلاژن یکی از پروتئین های فراوان و در عین حال ضروری بدن است که در باعث استحکام قدرت در پوست، استخوان ها و رابط ها، غضروف و خون می‌شود.

در شکل ظاهری می توان به ضرورت کلاژن برای پوست اشاره کرد که در نبود آن دچار چروک و افتادگی می شود. از همین رو امروزه از روش های مختلفی برای تقویت این پروتئین در بدن استفاده می شود.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه