پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی در ایران

استفاده از مواد شیمیایی در صنعت غذا امروزه به یکی از ضروریات زندگی انسان ها تبدیل شده است. این مواد گاهی به صورت مستقیم در غذای انسان و گاه به صورت غیرمستقیم در غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده از این مواد محدودیت هایی دارد اما پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی مثل اسید سیتریک سبب شده تا کارخانه های زیادی اقدام به تولید این مواد کنند. در این مطلب به پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی در ایران می پردازیم.

به چه منظور از مواد شیمیایی در غذا و مواد خوراکی استفاده می شود؟

دلیل استفاده از مواد شیمیایی در غذا و مواد خوراکی

خرید مواد شیمیایی خوراکی به منظور استفاده در صنایع غذایی یکی از ضروریات به شمار می آید. از همین رو طی سال های اخیر تلاش شده تا با استفاده از تجهیزات مجهز به فناوری های روز با کیفیت ترین محصولات شیمیایی تولید شود تا بهترین و مرغوب ترین مواد شیمیایی مورد نیاز انسان در صنعت غذا تامین شود.

پر فروش ترین مواد شیمیایی خوراکی در ایران

پر فروش ترین مواد شیمیایی خوراکی در ایران

برخی مواد شیمیایی که در صنعت مواد غذایی مصرف زیادی دارد. بسیاری از طعم دهنده و رنگ های خوراکی در زمره مواد شیمیایی خوراکی به شمار می آیند. اگرچه برخی مطلقا استفاده از مواد شیمیایی را برای بدن مضر می دانند، اما نکته مهم این که تنها موادی برای بدن ضرر دارند که به شکل غیر اصولی و غیر بهداشتی تولید شده باشند.

علاوه بر اینکه برخی از این مواد شیمیایی گاهی به شکل طبیعی نیز در طبیعت موجود است. شکل کارخانه ای بسیاری از مواد شیمیای برای تامین ارزان قیمت و نیز در دسترس این مواد است.  به دلیل خواص و فوایدی که برای بدن انسان دارد توسط بسیاری از شرکت های معتبر و دارای مجوز تولید و به فروش می رسد.

شرکت فدک دیار کیمیا، یکی از شرکت های فروشنده مواد شیمیایی با کیفیت در کشور است که شما می توانید جهت تهیه مواد شیمیایی پر مصرف در صنعت غذا اقدام به ثبت سفارش کنید.

در نظر داشته باشید استفاده از مواد شیمیایی بی کیفیت در صنعت بسیار حساس و مهم مواد غذایی می تواند خسارات جبران ناپذیری نه تنها از بعد اقتصادی بلکه از لحاظ جانی نیز می تواند به همراه داشته باشد. و منجر به تهدید سلامت و جان انسان ها شود.

در ادامه به 5 مورد از مهمترین و پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی اشاره می شود:

محصول 1: سوکرالوز

یکی از پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی است که طعم دهنده ای شیرین می باشد. این شیرین کننده مصنوعی به دست آمده از ساکارز بوده و میزان شیرینی آن 600 برابر بیشتر از قند طبیعی است. این شیرینی علیرغم قوی تر بودن آن نسبت به قندهای طبیعی اما دارای کالری صفر بوده از همین رو برای خوراکی های رژیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوکرالوز

از سوکرالوز در تولید آدامس، انواع نوشیدنی، نوشیدنی های گازدار، غلات و سس سالاد استفاده می شود. برای کاهش میزان شیرینی سوکرالوز از پودر دکستروز نیز استفاده می شود. در نتیجه بیشتر این ماده بدون کمترین جذب از بدن خارج می شود.

محصول 2: کربنات پتاسیم

کربنات پتاسیم نیز به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی است که به رنگ سفید وجود دارد. این ماده از حرارت دادن پتاس به دست می آید و به آن تیزاب نیز می گویند. غالبا برای تولید انواع میوه خشک مثل کشمش، برگه زردآلو یا قیسی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ماده شیمیایی در صنایع آرایشی و بهداشتی و نیز تولید شوینده نیز استفاده می شود.

محصول 3: پودر کلر

پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی دیگر که در صنعت غذا بسیار مورد توجه قرار می گیرد، پودر کلر است. این ماده شیمیایی با نام هیپو کلریت کلسیم نیز شناخته می شود. در بازار با درصد خلوص 65 و 70 درصد موجود است. عمدتا از پودر کلر به منظور ضدعفونی کردن استفاده می شود. ضدعفونی آب یا تصفیه خانه های فاضلاب از جمله این موارد است. البته در تولید سفیدکننده ها نیز از کلر استفاده می شود. نوع مصرفی پودر کلر در آب 65 درصد می باشد.

محصول 4: اسید سیتریک

اسید سیتریک نامی آشنا برای همه مردم است. کمتر کسی است که تا به حال این نام را نشنیده است. اسید سیتریک همنشین نام لیمو ترش است. یک اسید آلی ضعیف که به صورت صنعتی نیز در کارخانه ها تولید می شود. از این اسید غالبا به عنوان تحریک کننده طعم و عطر مواد غذایی استفاده می شود. از مهمترین مزیت هایی که می توان درباره اسید سیتریک اشاره کرد عبارت است از:

  • دارای خاصیت ضد انعقاد خون
  • آنتی اکسیدان
  •  عطر و طعم دهنده مواد غذایی

استفاده از این اسید ضعیف در مواد غذایی به دو شکل مونو هیدرات آبدار یا آنهیدرات خشک است. از دیگر موارد استفاده از اسید سیتریک می توان به کاربرد آن در تولید انواع شوینده لباس، آشپزخانه، ظروف و حمام اشاره کرد. در مجموع به دلیل ویژگی های مثبت این اسید ضعیف دامنه کاربرد آن نیز بسیار وسیع است.

 


بیشتر بخوانید: چرخه اسید سیتریک


محصول 5: آسپارتام

آسپارتام نیز یکی انواع شیرین کننده های مصنوعی به شمار می آید که در مواد غذایی استفاده فراوانی دار. کالری پایین این ماده سبب شده تا در انواع نوشابه های رژیمی، آدامس و دسرهای رژیمی و فراورده های لبنی مورد استفاده قرار گیرد.

آسپارتام محصول کاملا صنعتی است و نمی توان آن را در طبیعت یافت. برای تولید آسپارتام از اسیدهای آمینه فنیل آلانین و اسید آسپارتیک استفاده می شود. آسپارتام طی فرایند تبخیر یا ترکیب شیمیایی به دست می آید. در تولید بسیاری از مواد غذایی که نیازمند شیرینی است آسپارتام گزینه ای غیرقابل حذف و بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه به شمار می آید.

جمع بندی

پر مصرف ترین مواد شیمیایی خوراکی در ایران به دلیل داشتن کمترین عوارض در صنعت مواد غذایی مورد توجه قرار می گیرند. علاوه بر اینکه استفاده از این مواد مزیت هایی نیز دارد که مهمترین آن ها عبارت است  از:

  1. امکان نگهداری طولانی مواد غذایی
  2. بهبود کیفیت مواد غذایی تولیدی
  3. جذب رطوبت مواد غذایی تولید شده
  4. تنظیم میزان اسیدیته مواد غذایی
  5. بهبود طعم و مزه مواد غذایی

حتما بخوانید: مواد نگهدارنده خوراکی مورد استفاده در صنایع غذایی


با این وجود در نظر داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی بدون عارضه نیز نخواهد بود. گفته می شود که استفاده طولانی مدت و مداوم از مواد شیمیایی می تواند بیماری هایی مثل سرطان را به همراه داشته باشد. بروز سکته قلبی، مشکلات خون و تیروئید نیز از دیگر عوارض منفی مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع غذایی است.

با این توصیفات اهمیت خرید و تهیه مواد شیمیایی با کیفیت با هدف مصرف در صنایع غذایی امری ضروری به شمار می آید. علاوه بر تاثیری که این مواد در طعم و مزه غذا و نیز حفظ کیفیت و سلامت آن دارد، در طولانی مدت بر سلامت عمومی بدن انسان نیز موثر است.

از همین رو در زمان خرید به میزان کیفیت و نیز بهداشت این محصولات دقت لازم را به عمل آورید. همانطور که اشاره شد استفاده از مواد شیمیایی می تواند عوارض خطرناکی برای سلامت انسان ها به همراه داشته باشد که نداشتن کیفیت و عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید این مواد، مضرات استفاده از این موارد را به مراتب افزایش می دهد.

شرکت فدک دیار کیمیا از شرکت های باسابقه در زمینه فروش مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت غذا می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز خرید مواد شیمیایی  با کیفیت با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0 دیدگاه